miercuri, 14 iunie 2023

Observatii Tarnova. Ziua norocoasa de 13 iunie

Dupa nici nu stiu cate zile de vreme noroasa, ploioasa, seri cu furtuni si fulgere , senin doar in preajma perioadei cu Luna plina, prognoze meteo schimbatoare si neprecise, seara zilei de 13 iunie s-a dovedit a fi una norocoasa...cer senin, prognoza buna, Luna in faza de descrestere si un imens chef de observatii...defapt sete de observatii....

Un "selfie" cu planeta Venus



Am iesit la "observatorul natural"  de langa Tarnova-Maderat, un drum tehnic pe un camp cu o parcare intr-o depresiune. Loc ideal pentru astronomie, fiind protejat de luminile din jur. Cerul este bortle 4, pot spune inca bun, dar care pare mai luminos decat datile trecute, probabil din cauza ledurilor albe care transforma incetisor si Tarnova intr-un fel de  Las Vegas spre marea bucurie a localnicilor si spre marea dezamagire a mea. Ar fi multe de spus aici, despre poluarea luminoasa si despre efectele negative asupra sanatatii, dar ..si dar. ....Dar nu vreau bezna, nici oprirea iluminatului public..zic numai, ca 4 leduri pe un stalp, din 50 in 50 de metri pe ambele parti ale strazii este totusi exagerat....



Am ajuns pe la ora 22.00, inca pe lumina, cu Soarele apus dar un crepuscul lung tipic pentru luna Iunie. Deja se vedeau cateva stelute, Marte, Venus. Am pregatit dobsonianul de 8" si am trecut la observarea fazei lui Venus, care se afla in conjunctie cu roiul deschis M44. Imaginea a fost de o frumusete rara, cum se vedea planeta langa roi, in ocularul Lacerta premium flat field de 25mm.
Am continuat cu cateva stele duble cum ar fi:
- Epsilon Lyra, Zeta Lyra, Beta Lyra, Albireo, Algieba, Cor Caroli, Castor, Beta Sco, Polaris, Rho Oph, Alcor-Mizar 
Cum se intuneca, am trecut si la cateva obiecte DSO mai luminoase:
-M13,M57,M27,M56,M92,M3,M4, M65, M66, M80, M10, M12,M5 si devenea tot mai intuneric...

Pe pagina MCSE (Asociatia astronomica maghiara) am citit un articol despre un sistem de 7 stele din constelatia Boarul, HJ548, asa ca am decis sa caut si eu sistemul. Vizual am reusit sa vad  F E D C B si A

sistemul de stele HJ548

Dupa lasarea intunericului, la ora 23:30, am incercat sa observ supernova din galaxia M101, dar din cauza ca nu m-am pregatit suficient, am identificat supernova gresit, confundand-o cu  stea de mag 11  Invatatura de minte, la o sesiune de observatii te duci pregatit :)

Au urmat obiectele mai luminoase si mai spectaculoase cum ar fi galaxiile M51, M101, M109, NGC3953, M108, M81,M82,NGC3077, nebuloasele planetare M27 si M97, ramasita de supernova VEIL nebula vizibil extraordinar de frumos in ocularul LPFF de 25mm cu filtru UHC, splendida nebuloasa America de Nord tot cu filtru UHC, dupa care am trecut la clasica tura din Sagetator,Scorpionul, Scutul si Ophiocus M9,M19 , M62, M6,M7, M22,M28MN8,M20,M21,M23,M24,M25,M16,M17,M18, M11,M26.

In tot acest timp si pe la sfarsitul sesiunii, am facut observatii si cu binboclul, mai ales la sfarsit, cand umezeala a oprit telescopul :)


Cand esti astronom amator, e foarte util sa ai un binoclu in masina. Binenteles, un binoclu este util in orice situatie, oricand poate fi binevenit , si ziua, dar cand calatoresti noaptea cu masina, si treci printr-o zona cu un cer negru plin de stele, e grozav sa faci o pauza, sa scoti din torpedoul masinii un mic binoclu si sa iti creezi o sesiune de observatii astronomice ad -hoc. Un binoclu poate fi un telescop grozav, mai ales cand nu ai telescop mare la indemana.

Din diversele lecturi online, am ajuns la concluzia ca am nevoie de un binoclu de tip constructiv 'Roof' care ar fi mai rezistent la conditiile vitrege din masina (umezeala, caldura, frig, scuturaturi pe drumirile noastre toate.... ) e si mai compact si imi place mie :)

Am reusit sa achizitionez de pe forumul astronomy.ro, un binoclu tip roof, marca Focus , model Nature, 8x42 (diametrul opticii 42mm, factorul de marire 8X). Mic compact, fain, bine construit (Multumesc dl. Dorin pentru tot)

Binoclul Focus Nature 8x42




Dupa "first light"-ul din timpul zilei (avioane, pasari , cladiri, hornuri si mai stiu eu ce) a venit timpul sa il incerc si in conditii de noapte, pe un cer Bortle 4, in cadrul acestei sesiunii de observatii.

Binoclul es exrem de usor de tinut in mana, avand doar aprox 600g, e mic si compact, cu imagine foarte buna.

In seara aceea, am observat urmatoarele obiecte cu ajutorul noului binoclu:

Galaxiile M51 care se vede ca un mic puf abia sesizabil , M31 mare si luminos si se zareau parca si galaxiile M81-82 dar neseparate foarte clar.
Nebuloasa planetara M27 destul de luminoasa
Roiurile sferice M4,M10,M12,M13,M92,M3,M5,M22,M28,M56,M15 nerezolvate evident, dar clar sesizabile ca sunt roiuri globulare.
Roiurile deschise M26,IC4665,Melotte 111,M11,M39,CR399,M21,M23,M24,MELOTTE 20,NGC869/884,M6,M7 , extrem de frumoase in binoclu
Roiurile deschise cu nebulozitate M8 ,M20, M17, M16

Abia astept sa continui distractia , cer senin sa fie, ceea ce nu prea se arata in ultimul timp.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Săptămâna Verde, 22-26 aprilie 2024

În săptămâna 22-26 aprilie 2024 , mai multe școli au desfășurat programul școlar „ Săptămâna Verde ”. Cu această ocazie, în fiecare zi, am f...