joi, 1 septembrie 2022

Luna august, prezentari, tabere si observatii/activitati astronomice

Activitatea de astronom amator pentru luna august a debutat la Borsec, in 2 august. Detalii despre observatiile de acolo se pot citi la acest link

In 10 august, am reluat activitatea de popularizare a astronomiei, de data asta am participat la a IX-a tabara de tineret refortmat , tinut in Semlac, judetul Arad. Dupa cina , joaca de seara si dus, a venit timpul ca in loc de desenele animate  de inainte de culcare, sa le tin la copii o prezentare despre stele si sistemul nostru solar, sa raspund intrebarilor curioase despre univers,  urmat de o sesine de observatii, in care copii fericiti ca nu au trebuit sa se culce inca, dar si  curiosi la vederea telescopului de 8" marca "Omegon" pe montura donbson, au observat entuziasmati  Luna, planetele Jupiter si Saturn , stelele duble Albireo si Alcor-Mizar, constelatiile vizibile, nebuloasa planetara M57 -Inelul, Roiul sferic M13 din constealtia Hercule, roiul dublu din Perseu si la final planeta Marte. Pe tot parcursul observatiilor, abia am apucat sa raspund tuturor intrebarilor celor prezenti. Cireasa pe tort, a fost un meteor mare si luminos care a lumiat tot cerul si a lasat o dara vizibila aproximativ 5 secunde.

Copii sub Luna ce tocmai rasare

In timpul prezentarii

"Copacul taberei"



In 11 august, am revenit in Cladova, la o alta serie al taberei de tineret reformat. Si de aceasta data am inceput cu prezentarea despre univers, dupa care am trecut la observatii astronomice.Inca din crepuscul, am observat stelel duble Albireo si  Alcor -Mizar. Am facut testul de vedere, surprinzator de multi copii au vazut atat steaua Alcor cat si Mizar cu ochiul liber. Dupa aceea am trecut la observatii "deep-sky" Am observat M13- marele roi sferic din constelatia Hercule, nebuloasa planetarea M57. roiul deschis NGC457 - Et Cluster sau cum le zic copii "stick-man", Roiurile deschise M11M29 si galaxia M31 Andromeda. Luna, Saturn si Jupiter, au fot observate cu luneta de 70, pentru ca a fost nevoie sa mergem la aprox 1km de tabara, de pe teritoriul taberei aceste obiecte fiind  obturate de un deal. Cel mai mare succes  a avut-o planeta Saturn și inelele sale. Maximul curentului Perseidelor din pacate anul acesta pica pe o perioada cu Luna plina, dar cu toate astea copii au vazut 5 meteori intr-o perioada de 2-3 ore.

"Sala de curs"

Terasa si locul de observatii

Copii la observatii. Steaua dubla Alco-Mizar prin luneta de 70mm a lui Ayan

In 12 august, am iesit in padurea Ceala, pentru o prezentare de astronomie. Mai demult i-am promis d-lui Tamas Zoltan, fost instructor de planorism la aeroclubul Traian Vuia din Arad, unde mi-am petrecut mare parte din adolescenta invatand si  pilotand planorul,  momentan pensionar si cel mai priceput strungar pe care il cunosc, ca atunci cand nepotii dansului vin in Arad, iesim undeva si facem observatii. Vizita nepotilor, a coincis cu perioada de Luna plina si cu maximul curentului de meteori Perseide. Chiar daca e Luna plina, sunt suficient de multe obiecte pe cer, incat sa avem ce vedea. Le-am aratat cam aceleasi obiecte ca in taberele anterioare, plus am mai observat 5 meteori mai luminosi din care unul bolid. Dupa ce au plecat dansii, m-am mai intalnit cu cativa oameni veniti pentru perseide. Pentru ei seara a devenit una foarte interesanta, pentru ca pe langa perside, au putut observa mai multe obiecte prin telescop, cel mai mare succes avandu-l Luna si planetele Saturn-Jupiter.

Un meteor asemanator cu cel vazut de noi


In 17 august, am iesit un pic in padurea Ceala, la observatii, dar cerul nu a fost grozav. Probabil din cauza caldurii, a secetei, atmosfera era incarcata de foarte mult praf, posibil sa fi fost prezenta si o pacla de nori, iar tulburenta atmosferica a fost una maricica. Una peste alta, nu a fost ce trebuie, asa ca nu am stat mai mult de 2 ore, timp in care am reobservat cu telescopul newtonian de 8" pe montura dobson cateva obiecte. 



Am reobservat si cometa C2017 K2 Panstars, pe care o urmaresc vizual din 21.06.2022.  A ajuns in dreptul stelei Beta din Scorpionul, astfel in curand va fi prea jos pentru a putea fi observat.

Observatiile cometei C2017 K2 Panstarrs

Obiectele observate cu telescopul 203/1000 in seara zilei de 17 august:



In 18 august, am tinut o noua prezentare, de data asta pentru prientenii mei, Robi, Melinda, Andreea si Oliver. 
Am incercat sa le arat din toate tipurile de obiecte macar cate una, astfel am observat prin telescopul meu cu oglinda de 203mm si lungime focala de 1000mm:

-stelele duble Albireo (dubla colorata din Lebada) si perechea Alcor Mizar 
-Roiul sferic M13 din constelatia Hercule, ce contine mai mult de 500.000 de stele
-Roiul deschis M11 si Scutul, NGC457 (ET Cluster) din Cas si roiul dublu din Perseu
-Nebuloasele planetare M57 , Ring nebula din Lyra si M27 Dumbell Nebula din Vulpea
-Galaxia Andromeda
-Nebuloasa M8 (Lagoon Nebula) , zona de formare a stelelor in zona constalatiei Sagetatorul
-Planeta Jupiter si 3 sateliti vizibili
-Luna care tocmai rasarea
-Succesul cel mai mare i-a revenit planetei Saturn

Am vazut cu totii macar un meteorit, si am povestit despre posibiliatatile din univers. 

Melinda, Robi, Andreea, Oliver si eu in jurul telescopului, dupa sesiunea de observatii


Dupa 20 august, vremea a devenit noroasa, cu ploi si furtuni, dar din cand in cand, seara, a mai aparut cate un petic de senin. Am pregatit luneta Celestron de 102 si cand sa putut am mai facut cateva observatii.

In 22 august, am apucat sa vad de pe terasa din fata casei planeta Saturn si cele doua duble  Alpha si Beta din Capricornul dupa care am renuntat din cauza stratului de nori care si-a facut aparitia. A doua zi am observat pete solare tot prin luneta, iar in 24 august, am reusit sa fac cateva observatii din curte, tot cu luneta Celestron

Luneta Celestron 102/500 cu ocular zoom 8-24



lista obiectelor observate in 24 august


In 26-28 august, a venit randul meu, sa particip intr-o tabara dedicata astronomilor amatori. Tabara, astROmania, a avut loc la cabana Curmaturi, judetul Alba, in dum spre "Transalpina". Am avut parte de doua nopti perfect senine. Detalii aici



Am petrecut ultima seara a lunii, 31 august, invitat, in tabara reformata de tineret, la o noua prezentare de astronomie. Tabara sa tinut intr-o frumoasa locatie din judetul Arad, denumit
Tabăra al 7-lea Izvor din localitatea Șiștarovăț  Prognozele meteo nu erau tocmai optimiste, dar dupa lasarea serii, desupra taberei (si doar deasupra) a fost perfect senin, astfel ne-am putut bucura de minunile cerului instelat, prin telescopul dobsonian de 203mm.
Am pregatit telescopul, l-am lasat la aclimatizat, timp in care copii au terminat jocul de seara, au luat cina, au facut un dus si s-au pregatit pentru a vedea cu ochii lor, obiectele ascunse dincolo de siguranta oferita de atmosfera terestra. 

Perfect senin deasupra taberei

Peste tot se adunau nori
Cei aproximativ 50 de copii, au format un rand circular lung in jurul telescopului, astfel prin rotatie, au reusit sa vedem mai multe obiecte

Randul lung din spatele telescopului



-Am inceput cu Saturn, caruia i-am admirat inelele si satelitul Titan. Cei mai vigilenti au putut observa inca 2 sateliti.
-Jupiter, cu cei 4 sateliti si 2 benzi pe discul planetar
-NGC457, Et sau Owl cluster, roi deschis in forma de omulet, denumit de copii "Stick Man" cluster
-Galaxia Andromeda (M31)
-Galaxiile M81 si M82 in acelasi camp vizual
-Roiul deschis M11 "Wild duck cluster" in care unii au vazut rata salbatica 
-Nebuloasele planetare M57 aka Ring Nebula si M27 aka Dumbell Nebula
-Roiul dublu din constelatia Perseu
-Steaua dubla Albireo
-roiul deschis M29 si  M39 din constelatia "Lebada"
-In incheiere ne-am uitat si la planeta Marte, care inca este aproape de orizont la inceputul noptii, dar pe care se recunoaste calota polare sudica


 





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...