marți, 9 august 2022

Observatii astronomice cu binoclul, din statiunea Borsec

Singurul URS, pe care l-am vazut la Borsec.


In 2 august, am plecat spre Borsec pentru cateva zile, impreuna cu familia.  Nu plec niciunde , dar mai ales la munte, fara cel putin un binoclu,  daca spatiul nu permite macar un telescop mic, pentru eventualele observatii astronomice. 

Inaninte de plecare, am observat inca de acasa, conjuntia planetelor Uranus cu Marte, in acelasi camp vizual al binoclului Optomax 10x50




Seara, ajuns la Borsec, am si facut cateva observatii, din centrul statiunii, ascuns dupa copaci, ca sa ma pot apara de lumina iluminatului public, totusi sub un cer unde calea lactee s-a vazut chiar bine. In alti ani, mergeam la marginea statiunii, departe de becuri, dar anul acesta familia nu m-a lasat sa plec de frica ursilor curiosi de observatii astronomice dar si mai curiosi de astronomul amator....

Ursul Mare atent la astronomul amator care il privea  cu Binoclul Champion 10x50


Steve Tonkin, autorul cartii Binocular Astronomy, face observatii astronomice prin binoclu, inca din 1960, si pune la dispozitia celor interesati de observatii prin binoclu atat situl https://binocularsky.com/index.php cat si newsletterul https://binocularsky.com/newsletter/BinoSkyNL.pdf , unde propune pentru luna in curs cateva obiecte relativ usor de observat (de pe un cer lipsit de poluare luminoasa) prin orice binoclu.

In 2 august, cu binoclu Champion 10x50, am observat toată lista. Nu e neapărat o listă grea, sunt doar câteva obiecte mai greu observat pentru ochi neantrenat, cum ar fi NGC6934 roi sferic în delfinul, M101 și M51 galaxii în ursa mare sau NGC6572, o nebuloasa planetara din Ophiuchus. Deosebit de frumoase sunt asterismele Eddie's coaster din Cassiopeia si Harrington 7 din Ophiochus


Pe langa lista lui Tonkin, am mai observat M3, M4, M26, Roiul deschis CR399 "Coathanger Cluster" , M29 si M39, roiul deschis NGC7243

Am facut tura din sagetatorul: M22 -28-8-20-21-23-24-25-16(Ser) -17-18

Deosebit de bine s-a vazut prin binoclu nebuloasa obscura Barnad`s E din constelatia Vulturul



Cel mai spectaculos obiect a fost NGC7000, nebuloasa America de Nord, care s-a vazut bine fara nici un filtru




In restul serilor, am reobservat obiectele deja vazute si amintite mai sus, si am vazut 2 meteori care au traversat cerul paralel cu calea lactee, cel mai sigur din curentul de meteori Perseide, si alte cateva mai mici, tot din directia constelatiei Perseu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...