duminică, 31 iulie 2022

Observatii astronomice de la mare

Ce face astronomul amator cand merge in concediu la mare? Ia binoclul si iese pe mal la observatii.

Eu asta am facut in 25 iulie 2022, fiind la mare, la noi, in statiunea Saturn, Mangalia. As fi vrut sa observ cu detalii planeta Saturn din statiunea Saturn, dar a trebuit sa ma multumesc cu observarea planetei cu inel doar prin binoclul Champion 10x50, singurul instrument care a putut fi strecurat intre bagaje

Orasul Mangalia, se afla cu aproximativ 3 grade mai la sud decat Aradul, dar am ramas surprins cat de sus se afla pe cer constelatiile Sagetatorul si Scorpionul (probabil si din cauza orizontului marin). Ma asteptam sa pot observa obiecte joase, pe care nu le pot vedea din Arad sau chiar si stele din constelatiile care in Arad nu rasar, dar sub Epsilon Scorpii, desi era destul de sus, nu am putut cobori.

Transparenta nu a fost una buna deasupra apei, mai mult ca sigur ca din cauza umezelii, parea sa fie ceata, iar dinspre tarm, becurile, reflectoarele, ledurile si toate luminile si luminitele puse aiurea si in foarte exces, creaza o poluare luminoasa imensa, sa nu mai vorbesc de iluminarea portului Mangalia. Conditiile au fost vitrege, dar bucuria de a face observatii de pe stabilopozi e totusi unica!

Am incercat cu observarea stelei duble Zeta din Scorpionul, dar am realizat ca nu am sanse, acesta fiind jos si deasupra portului Mangalia, aproape de una din reflectoarele din port (mare pacat , ca acolo erau C75 si C76)

Asa ca am trecut la M6 si M7 din Scorpionul, vazute bine, dar asemanator cum le vad si de acasa din oras.

Am dat tura clasica/spectaculoasa prin Sagetatorul, cu roiurile sferice M22 si M28 dupa care am mers spre dreapta la nebuloasele/roiurile deschiseM8 si M20. Putin mai sus se vedea slab M23 langa steaua HIP87782. Spre stanga e marele roi deschis M24, si mai la stanga roiul deschis M25 care se vedea chiar bine dupa care in sus nebuloasele M17 si M16

Am mai observat M11,M31, Albireo, M27, M39, CR399,M15, IC4665, M5, Alpha si Beta Capricorni, M, .Alcor Mizar, 2 treceri ISS si o trecere a trenuletului Starlink

Nu in ultimul rand, am observat steaua noastra centrala, cum apare din adancul marii, rasaritul la mare, fiind ceva extrem de frumos si romantic, atat pentru visatori, cat si pentru astronomul amator.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...