luni, 3 octombrie 2022

Luna septembrie -sidewalk, prezentari si observatii

Luna septembrie a decurs mai mult in numele popularizarii astronomiei. Observatii astronomice individuale am putut face doar cateva zile, si alea de acasa, cat cerul (vreme destul de proasta toata luna septembrie) mi-a permis cat de cat. Am organizat 3 actiuni de popularizare (sidewalk) si am participat la doua evenimente de astronomie din Timisoara.




In 3 septembrie, am organizat o noua sesiune de observatii publice, la Bottega Beer&Grill, pe malul Muresului. Detalii al acelui eveniment aici



In 4 septembrie, am participat la "Astroshow" by Catalin Beldea la Shopping City Timisoara. 



A fost un spectacol bine organizat si foarte interesant! Ma bucur ca am si avut ocazia sa cunosc in persoana, astronomii amatori, pe care i-am cunoscut doar de pe diverse platforme de socializare. Astronomii amatori din Timisoara, au fost prezenti cu telescoapele , ca sa sustina eventul lui Catalin, cu observatii Lunare si planetare (Jupiter si Saturn) dupa lasarea intunericului. 





In  4 septembrie am participat impreuna cu dl Mircea Pteancu, in Timisoara, la ediția cu nr 5 a conferinței SRPAC (Societatea Romana pentru Astronomie Culturala) in cadrul conferinței Societății Europene pentru Astronomie în Cultură (SEAC), urmat de o  lansare de carte "Astronavigatia de la gnomon și astrolab la sextantul Apollo, de cdr(r) Chirila Vasile"  Detalii aici

Alaturi de dl. Chirila Vasile, Andrei Juravle si dl. Mircea Pteancu




In peioada 4-15 septembrie, vremea nu a fost deloc prietenoasa cu  astronomul amator, dar au mai aparut perioade cu seeing acceptabil si suficient de senin.  Am incercat cateva observatii de pe terasa casei, cu luneta Celestron 102/500,  uneori cu, alteori  fara prea mare succes. 

Luneta Celestron 102/500 pe montura diy Pipe. Am folosit ocularul Orion Q70 32mm pentru cautare si ocularul Lacerta Uwa de 7mm pentru observatii


Obiectele observate si reobservate au fost Luna,  planetele Jupiter si Saturn, roiurile deschise CR399, IC4665, M39, M24, M25 si M11, dublele H5178 cu separatie de 2" din Sagetatorul, Alpha si Beta din constelatia Capricornul, Gamma din Andromeda, Eta din Cassiopeia si Eplsilon ca dubla dubla din Lyra., roiurile sferice M2 si M71, nebuloasele planetare M57 si M27 si nebuloasa M17 (Omega) din Sagetatorul. In 11 septembrie, am fotografiat conjuctia dintre planeta Jupiter si Luna

Conjunctia Luna-Jupiter


In noaptea de 14 spre 15 septembrie, a avut loc ocultatia palentei Uranus de catre Luna. Imersia a avut loc la ora 0:15 TLR. Am avut noroc, deoarece norii s-au risipit cu 2 minute inainte de imersie. 



Ocultatia fotografiata de Balint-Forro Eugen, astroclub Galaxis



In 18 septembrie , in sfarsit a fost senin, dupa destul de multe zile ploioase si innorate. Am iesit in curtea casei, cu telescopul dobsonian de 12", in principal pentru a testa noile oculare achizitionate, un Lacerta UWAN 7mm 82 grade si un Lacerta Premium Flat Field de 25mm 65 grade. Ocularul LPFF l-am comparat direct cu un Plossl de 32mm, care da cam acelasi camp vizual si uneori am verificat imaginea si in ocularul Orion Q70 de 32mm si 70 grade camp vizual.

Maririle obtinute pe dobsonianul 305/1500 F/4.9
-LPFF 25mm =60X
-UWAN 7mm = 214X
-Plossl 32mm si Q70 32mm = 46X



Am observat

Duble:
Epsilon Lyra-rezolvat pana la marginea campului in ocularul Lacerta uwa 7mm G=214X
Pi aql -1.4" rezolvat impecabil si la margionea campului in UWA 7mm G=214X
Stf2562 aql -27", usor rezolvat in PFF de 25mm G=60X, spre marginea campului, steaua devine astigmatica dar rezolvata.
stf2613 aql-4.1", rezolvat usor in uwan 7mm
Albireo
Gamma and-Se rezolva usor si in LPFF
eta cas-Se vede foarte bine culoarea maronie a companionului, in UWAN 7mm
Sigma Cas -se rezolva usor cu UWAN 7mm
Polaris- rezolvata foarte usor in UWAN 7mm

Galaxiile M31-32-110 - imagine si camp bun in LPFF

Nebuloase planetare
NGC6781 aql-Aspect stelar defocalizat , cu tenta de culoare spre albastru, gasit usor prin metoda star hopping, cu ocularul PFF 25mm
M27 vul - imagine forte buna in LPFF, mai buna decat in plossl 32mm si Q70
NGC6905 del - "Blue Flash Nebula" Am ajuns usor la el cu ocularul LPFF, si se vede bine prin Lacerta UWAN 7mm. G=214X
M57 lyr -Foarte frumoasa imaginea in LPFF. Cu UWAN de 7mm se vede si steaua centrala si steluta de langa planetara

Roiurile deschise
IC4665 oph -Nu e diferenta prea mare intre imaginea data de plossl-ul de 32mm si lpff de 25mm. Campul e cam acelasi, difera doar marirea. Calitatea imaginii e cam la fel, poate un pic mai mult contrast in LPFF
NGC6885 vul-Am comparat LPFF de 25mm si Plossl de 32mm pe obiectul aceta. LPFF a dat rezultate mai bune, atat la campul vizual, la calitatea imaginii spre margine cat si la contrast. Stelel sunt trase spre margine si in LPFF, dar nu in masura ca la la Plossl
M11 scu -Imagine asemanatoare si in LPFF si in Plossl. In LPFF, e contrastul mai bun cu ceva
NGC6830 vul -"Poodl Cluster" Se vede forma si cu LPFF , dar mai bine se vede cu UWAN 7mm
NGC7789 cas -Caroline`s Rose - in LPFF se vede bine roiul
NGC752 and -frumos in LPFF. Nu e deranjant la marginea campului
M103 cas
NGC457 cas -Arata deosebit in LPFF
M52 cas
NGC7510 cep -"The dormouse Cluster", roi deschis extrem de aspectuos. Arata bine in LPFF, marit e ok in UWAN de 7mm , mai slabut in plosslul de 32mm.
NGC7788 cas -Roi deschis mare in acelasi camp cu 7790
NGC7790 cas -"the Widdows web cluster" Roi deschis mic, vizibil ca un nor difuz/cu vedere periferica rezolvata in stele in ocularul LPFF. In Uwan se rezolva in mult estele dar nu mai apare aspectul nebulos
NGC559 cas
NGC869/884 per roiul dublu din Perseu, spectaculos in LPFF
Stock 2 cas -"Muscle Man Cluster"
NGC1245 per -roi deschis foarte slab
M34 per

Roiul sferic M71 - imagine mai buna in LPFF decat in plossl. Margini si contrast mai bun

Planetele
Jupiter-Imagine foarte buna in LPFF in mijlocul campului. In afara centrului imaginea se strica semnificativ. In UWAN este marirea ideala. Se vad bine detalii. Imaginea in UWAN este perfecta si spre margine
Neputn-in Uwan, se vede forma de disc, si foarte slab o tenta albastruie
Uranus-in Uwan, se vede forma de disc albastu deschis. Se vede mai bine decat Neptun

Concluzii

Lacerta UWAN 7mm 82 grade, e un ocular foarte bun si util. M-a convins. Imagine perfecta si spre marginea campului vizual in F/4.9. Contrast bun, perfect la observatii planetare, fara reflexii interioare, constructie solida si da feeling de ocular de calitate!
Lacerta PFF - inca nu ma pot pronunta. L-am comparat cu un ocular Plossl de 32mm, deoarece are aproape acelasi camp vizual. Fata de un Plossl de 25mm, e categoric cu ceva mai bun in toate privintele, dar nu pot zice ca iese prea in evidenta. Campul vizual e la fel  de mare, dar spre margini se comporta cam la fel , poate un pic mai bine.  Contrastul si transparenta pare mai buna decat la Plossl. Urmeaza sa mai fac observatii cu el si cu dobsonianul de 8" tot F/4.9





In 19 septembrie, am continuat testarea ocularului Lacerta Premium Flat Field (LPFF) de 25mm, de data asta cu telescopul dobsonian de 8"

Telescopul de 8"


Rezultatele sunt cam aceleasi ca si cu o seara inainte. Se comporta cu ceva mai bine decat ocularul Plossl de 32mm dar nu semnificativ.

Obiectele observate
Duble:
Albireo cyg
Epsilon lyr Dubla dubla rezolvata in uwan 7mm. G=142X


Galaxii
M31 and
M32 and
M110 and doar cu vedere periferica, si mult mai usor in LPFF decat in plosslul de 32mm


Nebuloase Planetare
M57 lyr se vede bine si in LPFF la G=40X
M27 vul imagine foarte buna in LPFF
M74 per In UWAN 7mm se vede usor, in LPFF e cu ceva mai usor de observat cu vedere periferica decat in plossl-ul de 32mm


Roi deschis
NGC6738 aql
NGC6709 aql Flying Unicorn cluster
NGC6633 oph Captain Hook Cluster
IC4756 ser Roi deschis mare si bogat
NGC7789 cas Caroline`s rose cluster.


Roi sferic
M56 lyr
M71 sge se vede bine in LPFF
M15 peg Rezolvat pe la margini cu uwan 7mm

In 20 septembrie, am testat ocularul Lacerta Premium Flat Field 25mm in comparatie cu ocularul Celestron X-Cel LX de 25mm , primit imprumut pentru teste de la Mircea Pteancu.

LPFF si Celestron X-cel LX

Am testat ocularele pe luneta  Celestron 102/500 , pe conditii nu tocmai ideale. Grosismentul obtinut a fost de 20X pe urmatoarele obiecte
M11, CR399, IC4665, M39, Albireo, diverse campuri vizuale aleatorii din Calea Lactee, Jupiter si Saturn. 
Rezultatele sunt in mare identice
Calitatea imaginii ,contrastul, culorile, reflexiile sunt absolut identice in ambele oculare

Diferente:
Campul in LPFF este cu ceva mai mare dar nu semnificativ. Nu pare sa fie diferenta de 5 grade, ca si in specificatiile tehnice,ci mai degraba daca X-cel-ul are 60 grade, LPFF are 62
La marginea campului, stelele mai luminoase apar astigmatice in ambele oculare, dar in X-Cel apar astigmatice pe orizontala pe cand in LPFF aparee un astigmatism asemanator cu semnul Tesla, adica in forma de litera T, asta doar pe stelele mai luminoase, stelele mai slabe apar astigmatice cam la fel si la aceasi distanta de campul vizual.
Probabil fenomenul s-e amplifica la cer negru, dar posibil ca la fel in ambele oculare, asa ca eu consider ca diferente majore nu ar fi nici cu mai multe stele vizibile.

Voi continua  testele comparative intre aceste oculare si in cele 2 reflectoare de 8 si de 12"

In  21 septembrie, am cotinuat  testarea celor 2 oculare de 25mm si pe dobsonianul de 12".  Rezultatele sunt absolut identice. Campul vizual pare sa fie cu cel mult 2 grade mai mare in LPFF...Nu are 65 grade, ci mai degraba estimez sa aibe cam 62 de grade.
Singura diferenta notabila, e forma astigmatismului aparut pe la marginea campului in  ambele oculare. In rest la fel, stelele incep sa apara trase tot din acelasi loc in campul vizual in ambele oculare , totul pare perfect identic. As zice ca sunt clone, daca nu ar arata complet diferit!

Am incercat sa imi dau seama prin schibarea lor rapida daca exista vre-o diferenta in contrast si culori, dar totul este asemanator, as zice chiar identic.

Am pus intrebare si pe forumul CloudyNights.com  despre ocularul asta, dar feedbackul este, ca sunt oculare prea noi si inca nimeni nu stie nimic...

Obiectele observate




Joi, 22 septembrie, am vrut sa vad cum se comporta ocularul LPFF si X-Cel, pe luneta 70/700, F/10. Si aici ocularele se comporta exact la fel, astfel pot sa trag concluzia, ca ocularul Lacerta Premium Flat Field de 25mm, este o achizitie foarte buna si tine piept ocularelor mult mai scumpe.

Luneta Bresser 70/700 cu ocularul LPFF de 25mm. Grosismentul obtinut este de 28X

Obiectele observate:

In 24 septembrie, am participat la zilele maghiare aradene, in parcul reconcilierii. Am facut observatii solare, seara ne-am uitat prin nori la planeta Jupiter, si am  tinut un curs despre astronomie. Mai multe detalii aici



In 30 septembrie, am participat impreuna cu Astroclubul Galaxis, la noaptea cercetatorilor europeni, editia 2022, organizat in incinta Atrium Mall


Colegii de la Astroclubul Galaxis -Balint Forro Eugen, Torma Csaba, George Scrob, Mircea Pteancu, Ionel Lupulesc


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...