luni, 24 octombrie 2022

Ce leaga astronomia de aviatie? Cerul…

Ce leaga astronomia de aviatie? Cerul…

Alaturi de Bogdan la zbor (sus) si la stele (jos)



Ne stim cu Bogdan Cincea, de prin 1998, cand ne-am inscris amandoi la Aeroclubul Traian Vuia , sectia planorism, si am stat in aceasi banca la cursurile teoretice specifice aviatiei, cum ar fi cursurile de meteorologie, cunoasterea aeronavei, instrumente de bord , navigatie si tot felul de materii de care nici nu imi amintesc exact , iar vara am urmat impreuna cursurile practice de zbor cu planorul, urmand sa petrecem foarte mult timp pe aerodrom si zburand in verile ce urmau. Suntem amandoi iubitori ai cerului, ori de dupa mansa aeronavelor cat si din spatele ocularelor. Bogdan a continuat pe drumul aviatiei, iar eu pe drumruiele muzicii, a economiei si  astronomiei dar (nu ai cum sa nu ramai indragostit pe veci de zbor) in continuare interesat de aviatie. Intre timp am aflat ca si Bogdan are un telescop astronomic si este interesat de frumusetile universului. Se concretiza deci, momentul in care vom zbura din nou impreuna si vom face observatii astronomice, tot impreuna.

In octombrie 2022, s-a concretizat totul, pintr-un zbor cu aeronava lui Bogdan, un Piper 28 si a continuat peste o saptamana cu o sesiune de observatii pe un aerodrom privat din Remetea Mica , dupa aceea un nou zbor pe ruta Arad-Sibiu-Arad si o noua sesiune de observatii, de data aceasta la Grosii Noi.
Piper 28, aeronava cu ca am zburat

Sibiu, vazut din aer

Multe locuri faine pentru observatii

Deva si cetatea

locul nostru de observatii din padurea Ceala


cu Bogdan 

Armand la mansa

Aradul, vazut din Avion




La ambele sesiuni de observatii, am folosit telescopul dobsonian marca "Omegon" , cu apertura de 203mm si lungime focala de 1000mm

telescopul folosit la observatii



Prima sesiune de observatii, a avut loc pe 17.10.2022 la aerodromul din Remetea Mica. Cerul de la aerodrom, a fost chiar bun,  astfel am facut un tur al celor mai spectaculoase obiecte vizibile pe cerul noptii in aceasta perioada, si am decis sa revenim la locatie pentru observatii, dar si in sa organizam diverse actiuni de aviatie si astronomie (voi reveni cu detalii)

Am observat :

Stelele duble Alcor Mizar, vizibile si cu ochiul liber celor cu vedere de vultur si dubla  Albireo din constelatia Lebada.

Roiuri deschise: Roiul dublu din Perseu, NGC663, Caroline`s Rose, ET Cluster, M34, Pleiadele, M37, M52

Roiuri sferice M13, M15

Nebuloase planetare (stele ajunse la capatul vietii) M57, M27, Helix

Ramasita de supernova : Veil Est si Vest

Galaxii: M31-32-110, M33, NGC891, M74 si M81-82 in acelasi camp vizual, ce i-a placut cel mai mult lui Bogdan

Planetele Jupiter si Saturn

A doua sesiune, a avut loc in 20.10.2022,  dupa zborul pe ruta Arad Sibiu, in locatia Grosii Noi, pe care l-am  vazut si din aer, la intoarcere spre aeroporul Arad. 

La Grosii Noi, jud. Arad, cerul este Bortle 2, conform situlu https://www.lightpollutionmap.info/


Odata ajuns la locatie, te cuprinde un sentiment ciudat, prin care ai impresia ca multitudinea de stele urmeaza sa se prabuseasca peste tine, iar pana acuma toti care au fost noaptea la observatii in locatia respectiva, au exclamat WOW, la iesirea din masina. Intr-adevar cerul este impecabil, iar prin telescop, totul este cumva de nedescris.
Si de data asta am folosit dobsonianul de 203/1000, iar Bogdan a adus binoclul de 50mm. 

Aici exista o lista cu ceva mai lunga de obiecte observate, dar timpul a trecut cu observarea in detaliu a obiectelor, care se vad in asa fel, doar la un cer Bortle 2. Am mai avut vizitatori si  gasca mea de prieteni, Andrea, Oliver si Tomi, la fel incantati de minunatul cer instelat.

Am observat galaxiile
M101, M51-NGC5195,NGC891,  M81-M82 (in acelasi camp vizual),NGC3077, M33  si galaxia Andromeda cu galaxiile satelit M32 si M110. 

Ramasita de explozie a unei supernove, nebuloasele Veil Est si Veil Vest din constelatia Lebada, Crescent nebula, tot din constelatia Lebada,  M1- ramasita de supernova din constelatia Taurul

Nebuloasele planetare (stele ajunse la capatul vietii) M27,M57,M76 si  Helix
Roiurile deschise NGC206 (roi deschis in Galaxia Andromeda!)  ,NGC869/884 ,Stock 2 ,NGC663, NGC7789
Roiurile din Auriga M36 - M37 -M38, M34 ,M45 ,NGC457
Roiurile sferice M56 si  M13

Planetele : Jupiter , Saturn si Marte

Am incheiat sesiunea de observatii pe la ora 12, dupa ce a inceput sa inghete umezeala de pe telescop si de pe oglinda secundara. 
Conlcuzia acestor sesiuni de zbor si de observati, a fost ca nu ai cum sa nu iubesti cerul. Pe acolo zboara avioanele si  acolo sunt si stelele




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...