sâmbătă, 15 mai 2021

NGC3621 printre norii de furtuna; Herschell400 - 386/400

Nu am reusit sa vad la nici-o sesiune de observatii galaxia NGC3621 di Hydra. L-am tot ratat cumva. Ba fiind prea jos, ba nu a rasarit inca,ba era dupa deal, ba nu sa vazut in luneta de 102. 

Galaxia face parte din lista de observatii Herschell 400, si este din nou vizibila abia anul viitor in primavara, asa ca era destul de important sa il observ inca in acest sezon. Cum prognozele meteo arata ploi pe urmatoarea perioada, dar si Luna apare pe cer in faza crescatoare, sansele sa  vedea galaxia au scazut foarte mult. 
  
Azi seara, 15.05.2021, desi erau nori Cumulonimbus (nori de furtuna) , spre Sud era senin, asa ca am bagat telescopul dobsonian 203/1000 in masina si am iesit la marginea orasului la o sesiune rapida de observatii. 
Obiectul unic luat in tinta NGC3621 HYA

asa arata cerul, cu "pete" de senin si cumulonimbi peste tot






Magnitudinea galaxiei este de aprox. 9,  asa ca in telescopul de 200 ar trebui sa fie un obiect usor...nu e...din toata lista H400 e cel mai afurisit si dificil obiect. E usor de gasit locul unde e, dar mi-a luat aproximativ 50 minute sa ma conving fara dubii ca am vazut-o. Atmosfera era tulbure, galaxia este jos, era si inca un pic de crepuscul..Ma chinuit ca la carte. dar pana la urma sa predat! 

Norocul a fost de partea mea...in zona respectiva a fost senin...si am observat aceasta galaxie last minute. Cu NGC3621 observat, mi-au ramas 14 obiecte din lista Herschell 400: 2 in OPH, 6 in SGR, 2 in SCO, 1 in SCL si 3 in Cet. Nu mai trebuie sa astept un an. Anul acesta termin, cel tarziu in august cand Cet-ul e sus noaptea pe la 3 :)

NGC3621 din Hydra -Foto: Wikipedia


Timp ce ma zbateam cu Hydra, s-au mai risipit si furtunile si sa curatat destul de bine, asa ca am mai stat pana la ora 12 la observatii, daca tot se poate (restrictii ridicate)

Am revazut galaxiile din leo, virgo cu lantul Markarian, si tot felul de reobservatii

Am incercat reobservarea lui M101..nici vorba de brate. abia abia se vede ca e acolo ceva (la Bortle 2 am vazut detalii, bratele)

Am prins si o trecere a statiei spatiale internationale.A fost cea mai buna observatie de pana acuma. Am reusit sa focalizez bine si sa o urmaresc de la W la E. Se vedea perfect, cu detalii, cele 4 panouri solare cu spatiu negru intre ele si unele forme ele modulelor. Am folosit ocularul Zoom Baader la 20mm si 8mm, adica grosisment de 50X - 125X

Am mai observat:
Luna Se vede partea cenusie
Marte planeta foarte bine se vede faza dar fara alte detalii
Mercur planeta este foarte departe deja si e foarte mic. Se vede cam cat Marte
M104 vir galaxie
NGC3621hya galaxie
M59 vir galaxie
M60 vir galaxie
M59 vir galaxie
M58 vir galaxie
M89 vir galaxie
M87 vir galaxie
M84 vir galaxie Lantul lui Markarian
M86 vir galaxie Lantul lui Markarian
NGC4435 vir galaxie Lantul lui Markarian
NGC4438 vir galaxie Lantul lui Markarian
NGC4461 vir galaxie Lantul lui Markarian
NGC4458 vir galaxie Lantul lui Markarian
NGC4473 com galaxie Lantul lui Markarian
NGC4477 com galaxie Lantul lui Markarian
M88 com galaxie
M91 com galaxie
ISS satelit artificial
M65 leo galaxie
M66 leo galaxie
NGC3628 leo galaxie
NGC3593 leo galaxie
NGC3377 leo galaxie
NGC3367 leo galaxie
NGC3384 leo galaxie
M105 leo galaxie
M95 leo galaxie
M96 leo galaxie
NGC3607 leo galaxie
NGC3608 leo galaxie
NGC4038/4039 Crv galaxie
M13 her Roi sferic
ALBIREO cyg dubla
M57 lyr Nebuloasa planetara


Obiectele din lista Herschell 400 ramase de observat 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...