miercuri, 12 mai 2021

Luna noua, cer negru, observatii la Grosii Noi

Luni, 11 Mai 2021, vremea se arata foarte buna , iar prognozele meteo au promis cer senin si seeing bun toata noaptea. Am decis sa ma duc la locul de observatii gasit anul trecut, destul de aproape de Arad (70km), la Grosii Noi, unde cerul este Bortle 2.  Am ajuns pe la ora 21:30, am montat telescopul dobsonian 203/1000 cu ocularul zoom Baader 8-24 Mark IV si am asteptat sa se intunece.

Locatia in 360grade o puteti vedea aici:

https://www.google.com/maps/@46.1240992,22.1322754,3a,75y,180.89h,71.17t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7PvArEhoYdWCeUGZ7RLshg!2e0!7i13312!8i6656

Locul de observatii se gasea pe un drum laturalnic, linistit, foarte intunecat

Dobsonianul Omegon 203/1000 in creupscul

In oras am cer Bortle 8-9, la Grosii Noi , cerul este Bortle 52




De o vreme lucrez la completarea listei de observatii Herschell 400, cea ce  inseamna ,ca imi organizez observatiile astfel, incat sa observ cat mai multe obiecte din lista. Si in aceasta iesire mi-am propus sa termin galaxiile din constelatiile Carul mare si Virgo. Dupa observatiile din aceasta seara am adus lista la 385 de obiecte observate. 

Acesta este o parte din lista pregatita inaintea sesiunii de observatii. Tot pe foaia acesta trec si celelalte obiecte observate "in drum" spre obiectele de pe lista. 

Aplicatia folosita pentru cautare, este Skysafari 6 Pro in modul rosu, pe telefonul mobil. Am setat cercul exterior echivalent cautatorului RACI 10x50 si cele 2 cercuri interioare echivalente ocularelor folosite 



pot intoarce imagine in asa fel incat imaginea sa corespunda exact cu cel vazut in ocular. Cu metoda asta este extrem de usoara gasirea obiectelor cautate. Pentru telescoapele Dobson, se foloseste Flip: Both


Am inceput sesiunea de observatii cu obiecte din crepuscul. Am observat planeta Mercur si Marte. La ambele se vede doar faza dupa care am continuat cu cateva duble si pe parcurs ce sa intunecat, am trecut la observarea obiectelor deep sky.

Am ramas impresionat cat de bine se vede si cate detalii apar la  Galaxia M51 cu NGC5195 si galaxia M101

In cursul noptii am vazut si 7 meteori sporadici si am observat si o trecere a statiei spatiale internationale si trecerea satelitilor Starlink 24, la care am reusit sa si fac o poza cu telefonul.

Starlink 24, a trecut la ora 3:48AM

Cu binoclu Champion 10x50 am vazut M81 si M82, M103 si roiul dublu din Perseu.

Am reobservat si Nova 1405 din Casiopeia, care in ultimele zile a crescut foarte mult in luminozitate. In binoclu se vede foarte bine, dar a devenit vizibil si cu oochiul liber

Nova 1405 Cas a ajuns la magnitudine de aproximativ 5



Obiectele observate pe langa obiectele Herschell:




Obiectele Herschell 400  observate



Am terminat sesiunea de observatii la ora 4:00, am luat micul dejun pregatit, am baut un ceai si am asteptat ora 5:00 ca sa pot pleca spre casa, dat fiind restrictiile de circulatie intre orele 22-05.





Un comentariu:

  1. Felicitari Armand pentru sesiunea de observatii si pentru progresul extraordinar in observarea Listei H400!
    Acela da loc de observatii de unde se vad brate spirale in M101 si M51 !!! Vreau si eu acolo!

    Mircea

    RăspundețiȘtergere

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...