vineri, 10 martie 2023

Observatii Ianuarie-Februarie 2023

De cand fac observatii astronomice, nu imi aduc aminte de un ianuarie atat de innorat. Practic am reusit sa ies de 2 ori la stele, din care prima a fost extrem de fortat, in ceata si nori :) 

Februarie a fost mult mai bun decat ianuarie.  Am reusit sa fac 359 de observatii, prin care am vazut 158 de obiecte (unele biecte le-am observat de a lungul fiecarei sesiuni de observatii). Am avut si 3 sesiuni publice, 4 iesiri la cer negru cu colegii de la astroclubul Galaxis si cateva sesiuni din curte sau din padurea Ceala.

22  Ianuarie - Micro starparty - Tarnova 

....cam asa a inceput, dar la locatie a fost senin


Detalii aici: ''Audaces fortuna iuvat'' 22 Ianuarie 2023 (astroclubgalaxis.ro)


31 ianuarie - Sesiune de observatii din curte cu luneta Celestron 102/500 si bincolul Optomax 10x50




Februarie a fost mult mai bun decat ianuarie.  Am reusit sa fac 359 de observatii, prin care am vazut 158 de obiecte (unele biecte le-am observat de a lungul fiecarei sesiuni de observatii). 
Am avut si 3 sesiuni publice, 4 iesiri la cer negru cu colegii de la astroclubul Galaxis si cateva sesiuni din curte sau din padurea Ceala.

In perioada 1-8 februarie, cu Luna in faza mare, am facut cateva observatii din curte. In 1 februarie, am testat colimarea si in general telescopul de 8", dupa ce am spalat oglinzile acestuia. In mod interesant, telescopul dupa remontarea oglizilor a ramas aproape perfect colimat, fiind nevoie doar de mici adjustari.


Cam asa arata oglinda principala, dupa 3 ani de observatii in conditii vitrege, pa langa drumuri prafuite si  umezeala. Oricat de imposibil pare, oglinda nu a pierdut prea mult din performante, o mica pierdere de lumina am simtit in cazul nebuloaseleor...parca... Acuma oglinda a devenit ca noua :)



In 8 februarie, am organizat un "sidewalk" la Bottega, pt observarea cometei C2022 E3 ZTF




In 9 februarie, am iesit la cer negru alaturi de colegii de la astroclubul Galaxis



In 10 februarie am iesit impreuna cu Bogdan Cincea la Lipova. Am folosit telescopul de 8"



In 12 februarie, am participat cu Ionel Lupulesc, la o sesiune de observatii cu binoclul

Am iesit cu binoclul Omegon 20x80 si Carl Zeiss 8x30. Am ales un loc imediat la iesirea din oras, dar cu cer realtiv ok spre sud si sud-est. Am montat binoclul pe montura tip parghie binoculara construit in regim diy, si am trecut la observatii. Primul obiect a fost cometa C2022 E3 ZTF, care s-a vazut neasteptat de bine in binoclu (imagine asemanatoare ce am vazut in telescopul de 8" la cer bortle 3)

In continuare am observat (obiect/constelatie):
Roiurile deschise:
NGC752 and
M52 cas
NGC457 cas
M103 cas
NGC663 cas
M41 cma
NGC2345 cma
NC2362 cma
M44 cnc
M67 cnc
M48 hya
NGC2244 mon
M50 mon
NGC2264 mon
NGC2343 mon
NGC2236 mon
NGC1981 ori
NGC2169 ori
NGC1662 ori
M34 per
NGC957 per
NGC869/884 per
STOCK 2 per
NGC1342 per
M46 pup
M47 pup
NGC2423 pup
M93 pup
NGC1817 tau
NGC1807 tau
NGC1746 tau
NGC1647 tau

Roiul sferic M79 Lep

Galaxiile
M31 and
M32 and
M110 and
M77 cet
NGC2903 leo
M33 tri
M81 uma
M82 uma

Nebuloasele
M42 ori
M78 ori
M1 tau

Dublele Alcor-Mizar si M40

Planetele Jupiter, foarte bine vizibil in binoclu, inclusiv o banda pe disc si 4 sateliti, Marte, ca aspect sferic fara detalii si Uranus doar ca aspect stelar.

Din pacate, obiectivele binoclului au inceput sa se abureasca dupa aproximativ 2 ore de observatii, asa ca urmeaza sa ii confectionez niste parasolare sau poate chiar un sistem de incalzire pt obiective si oculare.
Binoclul Omegon 20x80 ma surprinde de fiecare data cand il scot la stele, e un instrument grab&go, care isi face treaba onorabil si ii poate oferi observatorului o sesiune de distractie pe cinste!

Inainte sa imi strang jucariile si sa ma duc spre casa, am mai aruncat o privire pe cer si cu binoclul Carl Zeiss 8x30, pe care il port in masina cam tot timpul. Am observat si cu acesta cometa, care se vede mult mai slab decat in 20x80, dar mai bine decat 20x80 din centrul orasului.

Cu CZ-ul de 8x30 am observat roiurile din Auriga ( M36-37-38 ), M45, Hyadele, Melotte 111, Melotte 20, Cr41, NGC2281 si NGC1893 tot din Auriga.


In 15 februarie, am iesit in padurea Ceala, cu binoclul 20x80



In 20 si 23 februarie, am iesit in curtea casei la cate o sesiune rapida, cu cele 2 lunete. De ambele dati, norii au stricat distractia pana la urma



In 21 februarie, am participat la un micro-starparty alaturi de dl. Mircea Pteancu. Detalii acelei iesiri aici


In 22 februarie, am observat conjunția Jupiter- Luna-Venus din curtea colegiului Csiky Gergely din Arad, unde incepând din 20 februarie, are loc ediția a V-a a Olimpiadei Naționale de Matematică pentru Școlile/Secțiile cu Predare în Limba Maghiară (clasele V–XII)
Am observat prin telescopul refractor, marca ‚Celestron’ 102/500, Luna și craterele de impact, lumina cenușie, benzile de furtună a planetei Jupiter cu cei 4 sateliti galileieni si faza de 87% a planetei Venus.





Luni, 27 februarie, am fost invitat la Liceul Special "Sfânta Maria" Arad să țin o prezentare despre astronomie intitulat “Călătorie prin univers”, în cadrul programului ”Școala altfel”
Copii au învățat despre stele, sistemul nostru solar și univers, au avut ocazia sa țină în mână o bucățică de meteorit, sa vadă cum funcționează un telescop, chiar să se și uite prin el. Entuziasmul lor merită orice! Mulțumesc pentru invitație!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...