duminică, 26 martie 2023

Maratonul Messier 2023

Anul acesta, am decis sa fac din nou maratonul Messier. Vremea senina si prognozele relativ ok, m-au determinat sa aleg data de 18 martie pentru maraton. Am ales o locatie pe un camp din judetul Arad, langa localitatea Tirnova, cu orizont bun spre est si vest.

Telescoapele

Venus si crepusculul de seara



Instrumentele folosite, dobsonianul de 8" si binoclu Lacerta Explorer 10x50. Am insistat sa observ cat mai multe obiecte cu binoclu.

Ca harta, am folosit aplicatia Sky Safari 7 Plus pe telefon mobil, pe modul ecran rosu la acele obiecte pe care nu le-am observat recent si nu stiam exact unde se gasesc (mai ales prin Coma si Virgo)

Am inceput la ora 19.45.

Primele obiecte au mers extrem de repede, mai ales ca am tot observat si ras-observat aceste obiecte, mai ales cele recente de toamna si iarna.

La observatii au participat si colegi de la astroclubul Galaxis, Ionel Lupulesc si George Scrob si am ajuns la concluzia ca un maraton Messier este exrtem de fain , satisfacator si distractiv


Pana la ora 0.00, am observat 71 de obiecte, mai mult de jumatatea listei cu pauza de o ora intre 21:30 si 22:15

De la ora 0.00, maratonul a devenit mult mai lent, pentru ca trebuie asteptat ca obiectele Messier de "vara/toamna" sa apara!

De la ora 2:00 a devenit toul mai stresant, pentru ca a aparut un strat de nori mai mult transparent , dar si asa a fost nevoie sa astept un spot bun pt a putea observa obiectul urmator

Finalul a fost greu, deja a inceput sa se lumineze iar eu am asteptat ca ultimele obiecte sa se ridice deasupra paclei/cetii de la orizontul de dimineata fiind stresat de lumina de crepuscul tot mai prezenta.

Ultimul obiect, M55, la fel ca anul trecut mi-a dat de furca. I-am gasit locatia exacta dar nu sunt sigur daca l-am vazut sau nu macar cu vedere periferica, am impresia ca da, dar nu il pot raporta ca vazut sigur.

Am vazut toate obiectele cu vedere directa mai putin :

M74, vizibil cu vedere indirecta in crepusculul de seara

M72 si M73 cu vedere periferica in crepusculul de dimineata

M30 nu poate fi observat in cadrum maratonului de la latitudinea noastra



Astfel, am facut maratonul Messier 2023 cu :

108 obiecte din 109

53 de obiecte, prin Binoclu Lacerta Explorer 10x50 (defapt M44 si M45 se vad bine si cu ochiul liber)

55 de obiecte , prin telescop dobsonian de 8"















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...