miercuri, 26 ianuarie 2022

Primul "Star Party" al astroclubului Galaxis din 2022

     Primul "Star Party" al astroclubului Galaxis din 2022 , a avut loc Luni 24 Ianuarie, la cer negru, la locul de observatii din Grosii Noi, judetul Arad. Am participat impreuna cu George Scrob, pe campul deja consacrat ca observator astronomic improvizat, unde am gasit frig, zapada, latrat de caini (sau poate lupi ?) - oricum se auzea din fericire la distanta; si, mai ales,  un cer senin si instelat ca in povesti. Un astfel de cer, te face sa uiti de frig, foame, stres, de toate problemele cotidiene si te duce intr-o poveste cu Orion, constelatie cunoscuta si drept "Vânătorul" si cu alte constelatii de iarna care ascund povesti mitologice interesante dar si obiecte astronomice incredibil de frumoase.

George (stanga) , Armand (dreapta) , Orion (sus)


    Am plecat din Arad pe la ora 18.00, ultimii 10 km fiind cel mai greu de parcurs, din cauza drumului inzapezit. Am ajuns cu bine la locul de observatii, undeva pe la ora 20.00.


Asa aratau ultimii zece km ...



George ajunsese cu cateva minute inaintea mea. Ne-am instalat jucariile: 

-Armand - telescopul newtonian marca Omegon 203/1000mm si binoclul Omegon 20x80

Dobsonianiul 203x1000mm
                 


-George - Astrotrac TT-360AG si aparat foto Fujifilm X-H1 cu obiectiv Fujinon XF 16-55mm.

Constelatia Orion - Foto: George Scrob



Binoclul 20x80mm, pe montura, in centru 
                   

Am stat un pic la povesti dupa care am trecut in liniste fiecare la treaba lui, George la astrofotografiere in Orionul iar eu la observatii vizuale.
    In cadrul acestui Star Party,  cea mai des auzita fraza  a fost  "hai  sa vezi... aici ... in cetrul campului " ... cam cu asta si-a petrecut George timpul dintre expunerile foto.

    Am inceput sesiunea cu observatii  prin ocularul zoom Baader  Mark IV 8-24mm cu filtru UHC pentru nebuloase, atacand ''din prima'' tintele considerate cele mai dificile: nebuloasa de emisie IC434 in care se afla si nebuloasa ''Cap de cal - Horse Head''  B33 si nebuloasa ''Flame'' de langa steaua Alnitak / Zeta Orion din Centura lui Orion ....

        In primele  zece minute petrecute la ocular, am tot pendulat intre locatiile identificate ale nebuloaselor ''Flame'' si ''Horshead''... cautare ... acomodare ...  deodata, 
a inceput sa se contureze IC434 iar nebuloasa ''Flame'' a devenit tot mai bine vizibila, 
chiar si cu vedere directa. 
Nebuloasa ''Cap de cal - Horsehead'' se vedea si ea, dar extrem de slab, 
aparea ca o zona mai intunecata intr-o zona neagra a fondului cerului. 
Doar cu vedere indirecta, dar s-a vazut! 
Am vazut ''Hersehead''!!!!! 
Cu un dobsonian de 8" si un filtru UHC, sub un cer impecabil! 

💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃

De aici a inceput distractia cu filtrul UHC cu ajutorul caruia am vizitat:

- M42, marea nebuloasa din Orion al carei nebulozitate nici nu a incaput in campul vizual a ocularului la 24mm

- M45, Pleiadele, cu Nebuloasa ''Maia'' NGC 1432 vizibila impecabil 

Nebuloasa Running Man alias Sh2-279 formata din complexul de nebuloase NGC 1977-NGC 1973-NGC 1975

''Rosette Nebula'' NGC 2237 - vizibil din plin, cu toata nebulozitatea 

- NGC1788 - "Cosmic Bat Nebula" pe care am vazut-o doar ca o stea invaluita in nebulozitate

- NGC 2261, alias Caldwell 46, alias ''Nebuloasa Variabilă a lui Hubble'' este un tip de nebuloasă de reflexie din constelația Licornul
- Roiul stelar NGC 2264 sau ''Christmas Tree Cluster'', asociat cu nebulozitate

- M78, mult mai bine vizibil decat din oras

Dupa aceea am revizitat cateva obiecte DSO,oferind timp suficient la ocular fiecarui obiect, cum ar fi:

 M1, M36,M37, M38, M50, M35, NGC2186, M41, IC418, M31,M32,M110

 Roiul Dublu din Perseu

M44, M67, 

NGC2775 ( galaxie in constelatia Cnc)

M97, M108, M81, M82, NGC2169.

La final, am revazut prin binoclul Omegon  20x80 : M101M42 si M41 

iar obiectele M65, M66, M74, M76, M95, M96, M97, M102, M105, M108, M109 
au fost vazute de mine, pentru prima data, printr-un binoclu.

A atat de  frig incat apa de baut pe care am dus-o cu mine, a inghetat in masina iar pe telescoape s-a depus gheata. 



a inghetat si apa si telescopul



Pe la ora 12 si-a facut aparitia Luna, asa ca ne-am strans ''jucariile'' si am plecat spre  caldurica de acasa, recunoscatori pentru minunatele privelisti astrale pe care le-am vazut !



Ramas acasa, deci de la distanta, colegul nostru de astroclub Mircea  ne-a insotit in gand, in observatiile noastre.
Mircea a folosit dobsonianul sau ''Toleascop'' 200x1232mm,  ocularele X Cel 25mm pentru 49x si Radian 5mm pentru 246x. Pentru observarea nebuloaselor, ocularul X Cel 25mm a fost prevazut cu filtru UHC. Observatii: 

- nebuloasele M42 si M43, cu insistenta pe ultima

-nebuloasa asociata roiului NGC 1980, centrata pe steaua Iota Ori, asimetrica si suprapusa celor sapte-opt stele vizibile din roi

-nebulozitate slaba dar extinsa in NGC 1977, mult mai mica si mai slab luminoasa in NGC 1973.
NGC 1975 s-a vazut doar ca o steluta nebuloasa

- minuscula nebuloasa NGC 1999 din Orion, abia detectabila la 49x, mai bine vizibila la 246x

- roiul deschis NGC 2186, dispersat si difuz, fara o forma definita. Fiind localizat intr-o zona bogata in stele din apropierea Caii Lactee, parea sa contina 30 de stele, intr-o arie cu diametrul de 30 minute. Se Insa doar partea centrala, de 5 minute diametru, apartine roiului propriu zis. Lucida roiului este o stea alba, urmata ca luminozitate de o stea galbena. Este un obiect rar observat, este inclus in Lista Herschel 400


Roiul NGC 2186, fotografiat de Rick J., sursa Cloudy Nights




- roiul deschis Collinder 91 este de asemenea dificil de desprins din fundalul stelar. Au fost numarate 18 stele pe o arie cu diametrul de 20'

-au fost reobservate roiurile stelare deschise NGC 1981, NGC 1980 si Trapezium din Orion. In ultimul, la 246x, se vedeau cu dificultate sase stele; roiul deschis M47 din Licornul

- au fost rezolvate la 246x stelele din Secventa lui Lockyer ( Mintaka, Beta Ori, Zeta Ori, Sigma Ori, Lambda Ori si 52 Ori) 

- a fost rezolvata dubla subarc de la Est de Procyon aka STF 1126  cu separatia de 0.81'' si dubla Eta Gem/ Propus aka BU 1008 cu separatia de 1.86''.

Frigul a fost intens si in Arad. Ca sa-si noteze ultimele observatii, Mircea a trebuit intai sa stearga pojghita de gheata de pe coperta de vinilin a carnetului de note astro ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...