miercuri, 16 septembrie 2020

Scaun pentru observatii astronomice "lybar"

Am decis sa construiesc un scaun pentru observatii astronomice. 
















Am observat ca din cauza pozitiei joase a ocularului la telescopul newtonian pe montura dobson, dupa fiecare sesiune mai lunga de observatii, ma aleg cu dureri  de spate, gat sau genunchi, din cauza pozitiilor ciudate si rasucite , sau pozitii cu genunchiul fortat. Ideal, ar fi folosirea unui scaunel, dar unul de inaltime standard este prea scund pentru a putea fi folosit cand telescopul este orientat in sus.
Am calculat ca am nevoie de 3 inaltimi, ca sa pot sta comod la ocularul telescopului Dobsonian Omegon 203/1000 pe care il folosesc cel mai des.
O pozitie de 60-70cm, una de 50cm si una de 40cm (aproximativ cat un scaun mai inalt). 
Scaunul de observatii "lybar" este practic o cutie cu 3 latrui de dimensiuni diferite, construit in majoritatea cazurilor din scanduri de brad 

Am calculat ca am nevoide de : latura A: 52cm  B:62cm C:42cm




Ideea acestui scaun "lybar" a fost inspirat din scaunul de observatii al domnului Mircea Pteancu, ce sa dovedit extrem de util in sesiunile noastre de observatii.

Scaunul Lybar a lui dl. Mircea Pteancu



Pe internet am gasit mai multe variante


 ...asa ca inspirat din toate am trecut la constructie. In prima faza am cumparat tot ce am avut nevoie (lemn, suruburi, adeziv si lac), dupa care am trecut la masurat, debitat, slefuit lipit si insuburat





Mai are si inaltimea cea mai joasa de 20cm, care va fi util in cadrul prezentarilor astronomice, unde copii pot sta cu picioarele pe scaunel stabil si pot ajunge la ocular.


Am si incercat scaunul in cadru unei mici sesiuni de observatii cu telescopul Omegon 203/1000 pe montura dobson. Ca prima impresie, pot spune ca mi-a depasit asteptarile. Scaunul va fi util si la observatii cu luneta sau la observatii cu binoclu pus pe trepied cu parghia binoculara

Parghia binoculara cu binoclu "Dominant" 15x50

Un comentariu:

  1. Felicitari pentru construirea scaunului Lybar de observatii!
    Observatiile tale se vor diversifica de acum si mai mult deoarece scaunul permite folosirea maririlor mari.
    Cer senin, Mircea

    RăspundețiȘtergere

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...