vineri, 22 decembrie 2023

Bortle 2-3-4-5 ... Observatii astronomice 16-17-18 si 19 decembrie.

În data de 16 decembrie, am petrecut timpul cu familia și prietenii la târgul de Crăciun din Oradea. Nu am mai făcut observații astronomice din 12 noiembrie, din cauza vremii predominant noroase. Cu toate acestea, am avut noroc să observ o Lună clară și cer senin de la târg. Astfel, m-am hotărât, ca atunci când ajung acasă să încarc telescopul în mașină și să merg într-un loc potrivit pentru observații. Astfel am mers la aproximativ 20 km de Arad, la ieșirea din localitatea Horea, unde cerul era de calitate Bortle 5. Echipamentul folosit a inclus un telescop dobsonian de 8", iar ocularele Panoptic de 35mm și Lacerta UWAN de 7mm au format o combinație reușită. Am început observațiile în jurul orei 23, după apusul Lunii, și, deși eram îngrijorat de ceața densă din oraș, aceasta s-a dispersat la ieșirea din localitate.

cu dobsonianul Omegon 203/1000



Am observat:

(click pentru mărire) 



În seara următoare, pe 17 decembrie, am ieșit în curte cu Ayanscopul, un reflector cu apertura de 125mm și distanța focală de 565mm. Cu toate că cerul era senin, umiditatea reflecta luminile iluminatului public, făcând dificilă observarea chiar și a roiuri din constelația Auriga, de exemplu. Cu toate astea, am putut observa:

(click pentru mărire) 


cu ”Ayanscop”-ul cândva prin noiembrie



Pe 18 decembrie, am participat la o sesiune de observație la Grosii Noi, alături de colegii de la Astroclubul Galaxis, Ionel Lupulesc și George Scrob. Plecând la ora 21, am ajuns la locație și am fost impresionați de cerul minunat, exclamând un colectiv "WOWCECER".

cu Ionel si George 



George a abordat constelația Orion cu RedCat-ul, în timp ce Ionel s-a jucat cu binoviewer-ul, oferindu-ne imagini stereo cu adevărat extraordinare. Eu, pe de altă parte, am observat tot ce era posibil :)

Deși atmosfera era caracterizată de o umiditate semnificativă, incălzitoarele au reușit să mențină ocularele, căutătoarele și oglinzile secundare perfect uscate. Astfel, eram pregătiți să admirăm minunile cerului în orice moment al serii sau, mai bine zis, al nopții, deoarece am rămas până în jurul orei 3.

Personal, am observat urmatoarele obiecte:

(click pentru mărire) 




În seara de 19 decembrie, am ieșit cu Ionel Lupulesc la Tarnova, plecând destul de târziu, în jurul orei 22:00. Cu toate că Luna era încă sus la sosirea noastră, am reușit să facem observații, iar la miezul nopții Luna a apus.

Telescopul folosit la observații



Eu am dedicat această sesiune listei Herschel 400 II, dar am observat și căteva obiecte pe lângă cele din listă.
(click pentru mărire) 




Pe 19 decembrie anul acesta, având cer senin, am ieșit la observații la punctul Tarnova, cu un cer de tip Bortle 4, de data asta fiind pregătit cu lista H400 II. În decursul serii, am adăugat încă 33 de obiecte, numărul total de obiecte observate din lista Herschel 400 II ajungând astfel la 87 din 400.


De data aceasta, am observat sporadic, nelimitându-mă doar la câteva constelații, ci alegând obiecte mai "ușoare" pentru a menține motivația


Obiectele observate din lista H400 II cu telescopul Dobsonian 203/1000, in seara de 19 decembrie:

(click pentru mărire) 




Urmează o perioadă activă , am de completat constelațiile de iarnă, iar majoritatea obiectelor se găsesc în Virgo - Coma și în Ursa Major, așa că nici primăvara nu mă voi plictisi.


Cerul să fie senin!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Săptămâna Verde, 22-26 aprilie 2024

În săptămâna 22-26 aprilie 2024 , mai multe școli au desfășurat programul școlar „ Săptămâna Verde ”. Cu această ocazie, în fiecare zi, am f...