luni, 20 noiembrie 2023

Noiembrie, Aurore, Televue și "Ayanscope"

În general, luna noiembrie se distinge prin condiții astronomice dificile, predominant din cauza ceții persistente și a stratului dens de nori care acoperă cerul de noapte aproape în mod constant.

Cu toate acestea, în primele zile ale lunii, am reușit să particip la mai multe sesiuni de observații, iar atunci când vremea nu a fost favorabilă, m-am concentrat asupra finalizării proiectului "Ayanscop".

"Ayanscopul" este un telescop newtonian cu o oglindă de 125 mm în diametru și o lungime focală de 565 mm. Oglinda principală (slefuită de Csatlos Istvan) și cea secundară, suportul oglinzii principale și tubul mi-au fost donate de către prietenul meu Mircea Pteancu, într-o generoasă contribuție pentru telescopul lui Ayan, fiul meu. Dorim să-i transmitem sincere mulțumiri! Celelalte componente, suportul pentru oglinda secundară și adaptarea pentru focuser, provenite de la un telescop TCM 76/700, au fost realizate manual (DIY), iar trepiedul a fost adaptat de la un telescop mai vechi.
Ayan la primele teste cu  noul lui telescopul

În Ceala cu ”Ayanscopul” si binoclul Lacerta Explorer 10x50










Încă din prima zi a lunii noiembrie, am efectuat o sesiune de observații de acasa, utilizând telescopul dobsonian Orion 305/1500, dedicată ”first light” ocularului Televue Panoptic de 35 mm, recent sosit prin intermediul unei prietene din SUA. Ocularul a captat imediat atenția prin contrastul și transparența sa. Din păcate, în centrul orașului, luminile de care nu mai zic nimic..... nu i-au permis ocularului să se desfășoare la valoarea și potențialul real.

Ocularul Tele Vue Panoptic de 35mm, cîmp vizual 68grade



În 2 noiembrie, am testat performanțele "Ayanscopului" în pădurea Ceala, la marginea orașului, obținând rezultate încurajatoare, chiar peste așteptări. Am observat o varietate de obiecte, iar cele din categoria deep sky s-au văzut satisfăcător. Calitatea oglinzii și construcția au fost evaluate în special pe stelele duble mai strânse. Am remarcat, în general, că dacă un telescop e capabil să despartă Epsilon Lyra în dubla dublă, este cu siguranță util pentru observații generale. Acesta a rezolvat fără probleme dubla dublă. La aceasta sesiune a participat si dl. Mircea Pteancu cu binoclul Nikon

Mircea Pteancu langa ”Ayanscope” cu binoclul Nikon Aculon 10x50

Desenul cometei Lemmon prin ocularul Lacerta Premium Flat Field de 25mm prin ”Ayanscope”





În 4 noiembrie, am ieșit cu ocularul Televue și dobsonianul de 8” într-un loc cu cer întunecat (să zicem...) , în apropierea localității Tisa Nouă, la aproximativ 15 km de Arad, unde cerul cu clasificare Bortle 5 a permis ocularului TeleVue să-și arate ceva din adevărata forță. CR399, coathanger cluster, a intrat în câmpul vizual mare al ocularului, nebuloasa Pac Man a fost vizibilă fără filtru, la fel și nebuloasele Veil. Calitatea imaginii a depășit din nou așteptările. La această sesiune, am fost însoțiți de Ionel Lupulesc. Locul nu a fost rău, cu toate că luminile din sat au fost o sursă de deranj.

Locația de la Tisa Noua...nu prea departe e oraș...




În 5 noiembrie, am plecat cu George Scrob spre Târnova, cu intenția de a observa roiuri și galaxii, dar ne-am ales cu o auroră boreală splendidă și rară. Această sesiune a fost, în principal, marcată de aurora boreală, surprinzător de frumoasă în fotografii, iar cu ochiul liber am reușit să distingem amândoi nuanța roșiatică a cerului. Menționăm că aurora mult mediatizată s-a produs în jurul orei 19 și ceva, iar noi am observat "valul 2 sau 3" între orele 21:10-21:45. Am mai apucat să observ prin crapăturile norilor prezente pe tot cerul, mai puțin înspre Nord, unde se vedea aurora, cu detalii nebuloasele America de Nord și Pelican, sau nebuloasa California cu un filtru H-Beta prin telescopul de 8”

Aurora boreală așa cum am vazut-o de la Târnova. Se văd norii de care ziceam mai sus
(foto: George Scrob)



În 8 noiembrie, am ieșit cu Ionel Lupulesc în pădurea Ceala, la o sesiune de observații binoculare, folosind câte un binoclu 20x80 pe trepied. Aceste observații rapide ne-au oferit peste 2 ore de distracție, rezultând în aproximativ 45 de obiecte observate.

Vremea senină din 9 noiembrie ne-a încurajat să parcurgem 70 km până la ”marea sesiune de observații a lunii”,  la Grosii Noi, unde am beneficiat de un cer cu clasificare Bortle 2. Detalii la acest link. În cursul zilei, am avut ocazia să observ ocultarea planetei Venus de către Luna. Imersia a avut loc  la ora 12:12.

Ocultația înainte de imersie. Foto cu telefonul în ocular...așa  pe viteză 



În 12 noiembrie, înainte de înrăutățirea vremii, adică în fața celebrei vremi de noiembrie, am mers cu Ionel în Ceala pentru o nouă sesiune binoculară. Scopul meu era observarea listei propuse de Steve Tonkin în newsletterul lunar Binocularsky. Am reușit să observ aproape în întregime lista cu binoclu Lacerta Explorer 10x50 ținut în mână, iar doar la câteva obiecte mai dificile am folosit Omegonul de 20x80 pe trepied și o pârghie binoculară.



In prima parte a lunii, am observat și reobservat 148 deobiecte, unele de mai multe ori, adică la fiecare sesiune de observații.  În jurnalul meu de observații sunt consemnate 298 de de intrări pentru perioada sus menționată

Pe categorii de obiecte observate:

Asterism: 1
Aurora boreala: 1
Comete: 2
Ocultație/conjuncție : 1
Stele duble: 12
Galaxii: 14
Nebuloase: 25
Nebuloase planetare: 8
Planete: 4
Roiuri deschise: 69
Roiuri sferice: 11

În concluzie, luna noiembrie a adus provocări și satisfacții astronomice, dar pasiunea noastră pentru observații a fost neînfrântă. Proiectul "Ayanscopul" a prins viață datorită donației generoase a lui Mircea Pteancu. Sesiunile noastre de observații au fost pline de experiențe memorabile de la "first light" cu ocularul Televue Panoptic la teste reușite ale "Ayanscopului". Au existat momente speciale, precum aurora boreală din 5 noiembrie, care a adus spectaculozitate în observațiile noastre. Cu toate condițiile meteorologice dificile, pasiunea noastră pentru astronomie a triumfat, oferindu-ne amintiri prețioase și explorare continuă a cosmosului.



















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Săptămâna Verde, 22-26 aprilie 2024

În săptămâna 22-26 aprilie 2024 , mai multe școli au desfășurat programul școlar „ Săptămâna Verde ”. Cu această ocazie, în fiecare zi, am f...