vineri, 20 august 2021

Am terminat de observat lista Herschell 400, observatii 18 august Grosii Noi

Miercuri, 18.08.2021 cerul fiind senin, Luna desi in faza de 82%, apunea la ora 2:28 AM,conditiile fiind ideale pentru finalizarea listei Herschell 400, unde mi-au ramas neobservate 4 galaxii (3 din constelatia Balena si 1 din constelatia Sculptorul), am iesit la locul de observatii de la Grosii Noi judetul Arad la cer Bortle 2. 



Am ajuns la site in jurul orei 1 AM, am pregatit telescopul dobsonian Omegon 203/1000 si am asteptat apusul lunii. Pana atunci am mai consultat harta in skysafari pe modul rosu/noapte si am simulat pozitiile obiectelor planificate ca sa stiu pe la ora 3-4 pe unde vor fi pe cer fata de pozitia de observatii.Pana telescopul a stat la aclimatizat si la asteptarea intunericului, am facut cateva observatii cu binoclul.
Pe la ora 2:30, cerul a devenit incredibil de frumos, calea lactee a devenit vizibila deasupra capului si au aparut constelatii pe care din oras nici sansa sa le vad cu ochiul liber (de exemplu Girafa –Cam ) nu ma pot satura de imaginea cerului instelat, de acele milliarde de stele...e wow!!!

La observatii - Grosii Noi



Obiectele observate cu binoclul Champion 10x50 in cursul noptii:
LUNA,M31, NGC869/884 roiul dublu din Perseu, M33, M36-37-38 din Auriga, Roiul deschis NGC1907 din Auriga cu vedere periferica si NGC253 din sculptoul.

Cu telescopul am observant urmatoarele:

M31 and galaxie incredibil de detaliata in telescop. Nu a intrat in campul vizual al ocularului de 24mm. I-am putut urmari nebulozitatea destul de mult in toate directiile miscand telescopul

M32 si M110 and galaxie galaxie satelit lui M31
M33 tri galaxie
Uranus - se vede doar discul planetar albastrui
JUPITER si SATURN
NGC6960 cyg nebuloasa Wester Veil nebula, cu filtru UHC
M57 lyr Nebuloasa planetara cu uhc, parca apar culori
M52 cas roi deschis
M45 tau roi deschis cu filtru uhc, se vede nebulozitatea in jurul stelelor
M36 aur roi deschis
M37 aur roi deschis
M38 aur roi deschis
NGC1907 aur roi deschis
NGC253 scl galaxie galaxie mare si luminoasa
M77 cet galaxie
NGC1055 cet galaxie
NGC936 cet galaxie
NGC720 cet galaxie
NGC596 cet galaxie
NGC584 cet galaxie
NGC615 cet galaxie
NGC246 cet nebuloasa “Skull nebula”
M1 tau nebuloasa
NGC779 cet galaxie
M42 cu 4 stele vizibile in trapez (era practic la orizont)

Si cele 4 obiecte ramase din lista Herschell 400
NGC720 cet galaxie -se vede bine galaxia chiar daca e jos. E luminoasa. Obiect usor.
NGC247 cet galaxie - destul de dificil. E la limita vedereii directe.
NGC908 cet galaxie - doar cu vedere indirecta
NGC613 scl galaxie cred ca e cel mai dificil obiect din lista H400. L-am vazut dupa 1 ora de incercare de a o vedea si de ma asigura ca o vad intr-adevar. Am vazut-o cu vedere indirecta pe la ora 5, cand se afla cel mai sus chiar inaintea crepusculului de dimineata

Sunt foarte fericit, deoarece asa am reusit sa finalizez observarea tuturor obiectelor din lista Herschell 400.

Am observat primul obiect din lista pe 02.04.2018 dar abia anul trecut le-am centralizat si am inceput observarea lor planificata sistematica. Cea mai dificila parte a fost Ursa Mare, Virgo, Canis Venatici si Leo unde se gasesc jumatate din obiectele din lista, in general galaxii palide..

Multe din obiecte au fost observate din oras, practic la 500m de centrul Aradului, cu ajutorul telescopului dobsonian Orion 305/1500, a carei apertura a mai compensat poluarea luminoasa.
Alte obiecte au fost observate de langa oras, de la locul de observatii din padurea Ceala, iar obiectele mai dificile au fost observate de la situri cu cer negru (in general Grosii Noi cu bortle 2)

Ca instrumente, am folosit:

Telescopul Newtonian pe montura Dobson “Ratusca cea urata” a lui dl Mircea Pteancu: 1 obiect
Luneta Bresser 70/700 : 1 obiect
Luneta Celestron 102/500: 39 obiecte
Luneta “Zoth” de 90mm a lui dl Pteancu: 2 obiecte
Telescop Newtonian pe montura Dobson SEBEN 203/1000: 42 obiecte
Telescop Newtonian pe montura alt-az TCM 76/700: 1 obiect
Telescop Newtonian “TOLEASCOP 200mm F6.16” a lui dl Pteancu: 44 obiecte
Telescop Newtonian pe montura Dobson Omegon 203/1000: 125 obiecte
Telescop Newtonian pe montura Dobson Orion 305/1500 (aceste observatii au fost facute din centrul orasului, neputand duce acest telescop la site cu cer negru) : 145 Obiecte

Cu asta am incheiat o noua lista de observatii.
Pana in prezent am incheiat/observat lista Messier, Lista de stele duble a celor de la Astronomical league, obiecte DSO pentru binoclu si lista de stele duble pentru binoclu tot a celor de la astronomical league si H400

Aici vreau sa ii multumesc lui Dl. Mircea Pteancu pentru toata rabdarea si suportul oferit. Fara ajutorul dansului, aceste liste nu erau complete!

Cu dl. Mircea Pteancu


Un comentariu:

  1. Armand

    Multumesc pentru aprecierea deosebita,ma bucur si este o onoare sa fim prieteni si colaboratori !
    Te asteapta in format electronic o diploma de merit pe astronomy.ro.
    Din cate stiu eu, pana cum in Romania au observat intreaga Lista H400 doar Milan sin Cluj si tu.
    Inca odata felicitari si spor la observatii in continuare,Doamne ajuta!

    Cer senin, Mircea

    RăspundețiȘtergere

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...