luni, 9 noiembrie 2020

Observatii 6-7-8 Noiembrie 2020

VINERI, 06 NOIEMBRIE 2020
In primul weekend al lunii Noiembrie, vremea fiind buna, am decis sa fac observatii (nu a fost o decizie grea....)  Cum locul de observatii de la "Maltaret" a ajuns dupa "gratii", deoarece in zona sa instalat o bariera care sa opreasca amatorii de raliuri, si se pare ca si  pe noi astronomi amatori.... am fost nevoit sa caut un alt loc. Am si gasit un locusor ferit de lumini, cu panorama destul de buna, accesibil si nu departe. Singurul inconvenient este ca se vede drumul principal, nu intens circulat, iar lumina masinilor mai deranjeaza din cand in cand. Pana la urma mi-a venit ideea sa imi mut masina si sa sa il parchez in asa  fel, incat sa ma umbreasca de farurile deranjante.

La observatii, cu telescopul Omegon 203/1000 pe montura Dobson


Am vazut pe pagina https://www.spaceweatherlive.com/en/solar-activity.html, ca au aparut noi pete solare, asa ca le-am observat  inca de acasa cu luneta Celestron 102/500 cu filtru solar. Se vad 2 grupe de pete solare. Pata nr 2780 si 2781. In 2781 se vad 5 pete mari bine definite, iar 2780 se vede doar ca o pata mica punctiforma cu detalii abia vizibile




Seara am iesit la cer suburban, pe campul din padurea Ceala,  si am observat cateva obiecte pe un cer cu nori trecatori, pana pe la ora 20:30 cand sa innorat complet

Telescopul Omegon 203/1000 pe montura dobson



JUPITER planeta fiind jos, am vazut 2 benzi, satelitii, si un fenomen pe care ica nu l-am vazut asa accentuat, anume planeta efectiv fierbea. Se vedeau curentii din atmosfera cum "curgeau peste planeta" ca un parau de munte suparat.

SATURN Sa vazut diviziunea Cassini, iar azi planeta a aratat  cumva mai 3D decat in perioada trecuta

MARTE calota polara sa vazut la limita. Sa putut distinge zona mai intunecata formata din "Mare Cymerium" si "Mare Tyrrhenum"

URANUS Se vede discul planetar si culoarea albastra

NEPTUN apare punctiforma, ca o stea. Nu se vede discul planetei , doar culoarea mai spre albastru

M57 Ring Nebula. Imagine foarte buna, chiar si la marire mare

NGC869/884 Roiul dublu din Perseu, incredibil de frumos

Epsilon Lyra rezolvata in ocularul zoom Baader Mark IV

STF2872 Este o tripla defapt, unde componenta BC se afla la 0.8" distanta. rezolvata in ocularul TMB de 2.5mm

M27 Dumbel nebula. Fiind sus e foarte luminos.

M56 rezolvat cu vedere indirecta

M11 Wild duck cluster.

M22 Rezolvat in stele, desi e jos

M26 Roi mic, am numarat cu vedere directa 8-9 stelute, iar daca m-am uitat cu vedere indirecta, am vazut cateva zeci de stelute

SAMBATA, 07 NOIEMNRIE 2020

Am profitat in continuare de vremea buna, asa ca am luat harta https://www.lightpollutionmap.info si am cautat un loc bun relativ aproape de oras. Am gasit un loc cu cer bunicel, Bortle 3, dupa localitatea Lipova, in aproprierea satului Sistarovat. Seengul era mediu spre bun, umezeala destul de mare, un pic de ceata, dar nimic grav ce sa ma opreasca :) 

Locatia gasita, intre Lipova si Sistarovat. 


Am folosit telescopul dobsonian de 200. Observatiile le-am facut exclusiv cu ocularul Zoom, Baader Hyperion 8-24 Mark IV, exceptie fiind Marte, unde am folosit ocularul TMB de 2.5mm

Am mers pregatit cu o lista de obiecte pe care mi le-am propus sa le vad


HR979 per dubla cu separatie de 3.6" (pentru ca era in cale spre alt obiect :) )


IC342 cam galaxia se vede ca o nebulozitate intr-un roi de stele. Aparent e mare galaxia dar stralulirea de suprafata este mica. Din oras sau cer suburban nu am reusit sa observ aceasta galaxie. Este obiect Caldwell, C5


NGC147 cas este obiect destul de greu, fiind doar un norisor palid. Se vede cu vedere intre directa si indirecta. Este Caldwell 17


NGC185 cas Este galaxie in vecinatatea lui NGC147. Se vede cu ceva mai bine ca 147 dar tot obiect greu e


MARTE Din nou am prins o seara cu seeing ce accepta observarea planetei cu ocularul TMB 2.5mm, la marire de 400X. Am avut parte de imagine asemanatoare cu ce vad in poze. Calota polara se vede foarte bine, si am putut delimita 5 formatiuni de relief pe disc. Deja e sesizabil mai mic decat a fost in jurul opozitiei, dar e mult mai sus pe cer. Mare Cimmerum si Mare Tyrrhenum se vad frumos delimitate, se vede si Syrtis Major, deasupra Hellas ca o pata de alta culoare, un portocaliu mai deschis, sub calota polara se vede Eridania iar la polul nord se vede o zona alba nedefinita. Se vede si faza planetei


M31 and Galaia Andromeda. La cer negru iti taie rasuflarea. Se vad detalii. E foarte frumos! Este si aproape de zenit!


M32 and Galaxie satelit a lui M31


M110 and Galaxie satelit a lui M31, in seara asta parca am vazut si ceva detalii, sau l-am vazut mai detaliat decat in alte dati


M33 tri Galaxia Triangulum


M74 per se vede direct , dar e foarte palid. Obiectul asta e imposibil din oras


Roiurile din Auriga M36-37-38, pe care le-am vazut si cu binoclu CZ 8x30


NGC246 cet Skull nebula. Nebulozitatea se vede cu filtru UHC, dar fara prea multe detalii


7 obiecte din lista Herschell400, cu care am ajuns la 189 de obiecte observate din 400 


NGC157 galaxia se vede bine cu vedere directa
NGC584 Se vede bine intre 2 stelute
NGC596 Se vede usor cu vedere directa
NGC615 Se vede foarte greu, doar vu vedere indirecta
NGC779 Se vede foarte greu, doar vu vedere indirecta
NGC936 Se vede usor
NGC1055 Se vede foarte greu, doar vu vedere indirecta

DUMINICA, 08 NOIEMBRIE 2020

Am facut observatii din curte, din centrul orasului, cu telescopul dobsonian Orion 305/1500
Tematica pentru azi, au fost stelele duble subarc
Telescopul Orion 305/1500



Am reglat cautatoarele (RDF si RACI) pe Epsilon Lyra, si am verificat seeingul pe cele 4 stelute ale dublei dubla. Dupa aceea am continuat cu duble subarc:

STF2872 cep 0.8" rezolvat si separat lejer in ocularul TMB de 2.5mm 


V650 cas 0.7". Se vede foarte usor , separat in ocularul TMB de 2.5mm. Steaua este tripla, separatia intre AB este de 0.7", intre AC 50"


SAO4452 cas 0.8". Rezolvat si separat. Ambele au magnitudine in jur de 8. Rezolvat in ocularul ortoscopic Kasai 4mm


SAO4635 cas 0.7". Rezolvat si separat. E o dubla dificila. Rezolvat cu ocularul ortoscopic Kasai de 4mm


STT503 peg 0.9" AB. Rezolvata si separata usor inca in ocularul zoom Baader la 8mm. Am verificat si in ocularul Kasai de 4mm. In acela se vede foarte frumos


BU1175 per 0.7" cu delta mag 2. Dubla foarte dificila, rezolvata in ocularele ortoscopice Kasai de 4mm si BGO de 6mm, dar separata doar in ocularul TMB 2.5mm


HU1058 per 0.9", rezolvat si separat cu ocularul ortoscopic BGO 6mm


STT66 per 1" . Rezolvata si separata in ocularul ortoscopic BGO 6mm si TMB 2.5mm

STF2872 din constelatia Cep, stea tripla, unde componenta din dreapta jos din poza este dubla cu separatie de subarc 0.8"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...