miercuri, 30 noiembrie 2022

Observatii astronomice , Noiembrie 2022


In prima parte a lunii Noiembrie, nici vremea nu a fost buna, iar Luna era in faza de crestere si apoi Luna plina a ingreunat observatiile astronomice. In scurtele perioade cand a fost senin, am observat planetele Saturn, Jupiter si Luna, cel mai des prin telescopul Celestron 102/500, acesta fiind suficient de mobil ca sa il pot scoate la cate o sesiune de observatii fulger acasa si m-am jucat cu radioul portabil Baofeng UV-5R, in a receptiona discutii de pe repetoarele FM a diverselor sateliti de radioamatori (ISS, AO27, AO91, AO92, SO-50),  receptionarea semnalelor de pe satelitii meteo NOAA , sau semnalele transmise de seria de sateliti YUZGU -RS lansate pe orbita de pe statia spatiala in vara acestui an. Detalii despre acesti sateliti se pot gasi pe pagina amsat.org

Mai jos radiocomunicatiile prin repetroul de pe Statia spatiala internationala




In 9 noiembrie, am scos in curte telescopul Orion de 12" pentru a observa planetele si Luna. Am folosit ocularele planetare si am testat filtrele planetare. Pe partea de deep-sky, am folosit ocularul LPFF 25mm si Lacerta UWAN de 7mm.

Telescopul Orion de 12" - 305/1500, pe montura dobson



Luna imagine foarte clara cu ocularul UWAN 7mm. Cu ocularul planetar de 2.5mm, G=600X, imagine foarte buna, doar  un pic devine mai blurata, dar nederanjant , Am folosit filtru polarizator, ceea ce ajuta foarte mult, mai ales la grosismente mai mici

Uranus astpect sferic albastrui deschis, fara alte detalii

Neptun aspect sferic, fara alte detalii

Marte Cu filtru rosu #25, se vede mai usor relieful, dar inbunatatire semnificativa se observa cu filtrul orange.S-a vazut calota polara si forme de relief

Jupiter imagine buna, detalii fine pe planeta. Grosismentul folosit, G=217X cu ocularul UWAN Lacerta

Pe langa planete si Luna am mai facut si cateva observatii deep sky si de stele duble
Stelele duble Albireo din constelatia Lebada, Eta si Sigma din Cassiopeia si Gamma din Andromeda
Roiurile deschise: M52, M103, NGC457, M39, M29


In 12 noiembrie, am scos din nou dobsonianul de 12" la o sesiune destul de brusc intrerupta dupa nici jumatate de ora , de un strat de altocumuli.

Am reusit sa vad planeta Jupiter cu GRS si tranzitul IO, nebuloasele planetare M57 si M27, Roiul sferc M56 si din nou dublele  Epsilon din Lyra, Albireo din constelatia Lebada, Eta si Sigma din Cassiopeia si Gamma din Andromeda

In 13 noiembrie am scos din nou dobsonianul de 12" in curtea casei, la o noua sesiune de observatii.

telescopul de 12" pregatit de observatii


Am observat mai multe roiuri deschise, stele duble, din care unele cu separatie de sub o secunda de arc, asta ca sa verific colimarea telescopului (care se pare ca va trebui refacuta) si planetele. Cea mai spectaculoasa imagine am avunt-o in cazul planetei Marte, care se aproprie cu pasi repezi spre opozitia din decembrie 2022

Obiectele observate

Asterismul: Kemble`s Cascade
Stelele dublel Epsilon Lyra ,16Cyg, Albireo, Sigma cas,  Polaris si stf742
Stelele duble subarc stf2422 si stt371ab


Galaxiile M31-M32-M110 si M404
Nebuloasele planetare NGC6826 si M27

Roirule deschise:
M29, NGC6885, M52, NGC457, NGC7789, NGC7788, NGC7790, NGC103, NGC225, NGC189, NGC381, M103, NGC663, NGC654, NGC637, NGC559, NGC869/884, Stock 2, NGC1502, M34, NGC752, NGC1342, M45, M36, M37 si M38

In 14 noiembrie am iesit pe campul din padurea Ceala, impreuna cu colegii de la astroclub, la un star-party/eveniment public. Detalii aici


Consultand hartile stelare de pe aplicatia SkySafari

In 28 noiembrie, a fost senin pentru o scurta perioada, asa ca am scos in curtea casei luneta Bresser de 70mm si focala de 700mm cu ocularul Lacerta PFF de 25mm si UWAN de 7mm.

Am observat planetele Jupiter si Marte, fara prea multe detalii vizibile,  roiul deschis Pleiadele, Hyadele si NGC457 si dublele Lambda din Orion si Gamma din Andromeda.

In 30 noiembrie, am facut observatii cu telescopul mare dobsonian,marca "Orion" cu apertura de 305mm, focala 1500mm, din curtea casei.

Marte, se aproprie de opozitia din 2022, si cum nu stiu cum va fi vremea in perioada urmatoare, am profitat de senin si  am observat de mai multe ori pe parcursul serii planeta rosie. 

Seeing a fost variabil spre slab. Terra Sirenum se recunoaste bine si se vede si calota polara. In momente de seeing bun, formatiunile s-au vazut chiar bine la G=375X, chiar si cu ceva detalii. Cel mai bun rezultat fiind fara filtre colorate, dar si cu filtrul albastru  si portocaliu imaginea a fost buna. Ocularele folosite au fost Slywatcher HR Planetary de 4mm si Lacerta Uwan de 7mm





Marte - captura in aceasta noapte ora 23
Planeta se afla la cea mai mica distanta de Pamant aprox. 81 mil.km
Seeing mediu ,transparenta slaba pt aceasta seara de 30.11.2022
Diametru=17.19"
Magnitude=-1.82
Imagine foarte asemanatoare cu ce am vazut prin ocular. Fotografia este realizata in acelasi timp, de catre Torma Csaba si  Eugen Forro Balint in Arad.

Pe langa Marte, am mai observat:



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...