duminică, 27 martie 2022

Maratonul Messier 2022

In data de 26.03.2022 am decis sa fac maratonul Messier, in incheierea saptamanii de astronomie pe care mi l-am propus pentru saptamana asta. Detalii aici


Obiectele Messier


Am ales sa fac maratonul in doua locatii. Unul la vest de oras, pe locul de observatii din padurea Ceala, petntru obiectele ce apun, spre vest nefiind surse de poluare luminoas,  iar a doua parte sa ma mut la est de oras,pentru obiectele ce rasar. Alt loc nu am avut care sa fie si campie si sa nici nu am orasul extrem de poluant luminos nici spre vest nici spre est. Astfel, martonul messier a inclus si o pauza de condus de aproximativ 30 minute cat am traversat Aradul si am gasit un loc bun spre loclitatea Siria :)

Prima parte a maratonului a mers nesperat  de repede, am inceput inca in crepuscul, iar la ora 21 o mare parte din mararton a fost bifat. 

A doua parte, mai ales cea de dupa miezul noptii, cand a trebuit sa astept ca obiectele sa rasara si sa se ridice mai mult deasupra orizontului, pentru ca spre est a fost prezenta o pacla de praf/fum si nu mai stiu ce, ce a reflect lumina satelor si oraselor aflate la distanta. Realizez din nou cat de daunatoare sunt aceste lumini cu leduri iar ce ma socat de-a dreptul , au fost darele de condensare  a avioanelor, care  efectiv au luminat de la cum au reflectat lumina ledurilor oraselor mari din zona...

Am vazut toate obiectele cu vedere directa, le-am gasit usor folosind comboul de red dot finder , cautator cu imagine dreapta si  aplicatia Sky Safari. Singurele obiecte dificile au fost M74 si M77 la inceputul maratonului, aceste fiind in crepuscul. M74 sa vazut numai cu vedere periferica si T-rex, extrem de greu, desi la inceputul saptamanii, cam la aceeasi ora sa vazut cu vedere directa. La fel de greu a fost M83, acesta fiind destul de jos si in acel praf de care am zis. M83 sa vazut tot cu vedere periferica, dar sa vazut (am si revenit de cateva ori sa ma asigur). M70 tot cu vedere indirecta din aceasi cauza, iar M55 nu sunt sigur ca l-am vazut pentru ca a inceput sa sa lumineze si desi am tot revenit la el, fiind jos si si in lumina crepusculului nu cred ca pot zice ca l-am vazut nici cu vedere indirecta. I-am gasit locul si parca parca am vazut ceva, dar nu sunt sigur. M30 nu se poate observa, fiind in lumina deja cand rasare. 

Pot spune cu certitudine ca am vazut 108 obiecte Messier din 110 (109 observabile)

Mai jos se gaseste lista maratonului cu notarea orei in care au fost observate obiectele, cat si cateva poze 




In crepusculul de dimineta, m-am chinuit cu M73,M74 si M55. M55 e undev in dreapta Lunii

Lista 

Maratonistul :)

Dobsonianul de 8" si masina suport (pe post de genta, pat, loc de luat masa, practic un birou messier)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...