luni, 4 decembrie 2017

Un telescop mare nu inseamna neaparat un spectacol pe masura!

Cred ca oricine, cine inca nu a avut tangenta directa cu un telescop astronomic de orice fel si de orice marime, crede ca imaginea vazuta prin telescop, e cu atat mai spectaculoasa cu cat este mai mare telescopul si cu cat factorul de marire este mai mare



Bineinteles asa am fost si eu. Daca un simplu binoclu imi arata de 3 ori mai multe stele decat am vazut cu ochiul liber, ma asteptam ca un telescop mare sa imi arate detalii ce am vazut in poze pe internet , reviste sau in documentarele de pe canalele tv de stiinte.





Nu este asa! Acele poze sunt facute prin suprapunerea (stacking) a catorva zeci sau sute de poze, captate cu timpi mari de expunere de aparate foto profesionale adaptate la telescoape si lunete cu sistem de urmarire a cerului, departe de lumina oraselor.
Ochiul uman pur si simplu nu este suficient de sensibil sa capteze asa multa lumina cat poate capta si inmagazina  obiectivul foto , timp de cateva minute sau chiar ore 


Totusi imaginile primite de la un telescop sunt spectaculoase, dar altfel, alt fel de spactacol.
Voi incerca sa exemplific cu pozele de mai jos aproximativ ce putem vedea cu un telescop astronomic uzual in genul cum sunt acestea 




Intr-o oarecare masura dimensiunea chiar conteaza, dar nu in masura in care avem tendinta sa credem, ma refer la detaliile super colorate, si fine si asa mai departe.
Marimea instrumentului optic e important, deoarece acesta se comporta cam ca o galeata ce strange lumina. Galeata mare=lumina multa, galeata mica=lumina putina. Cand avem multa lumina stransa, avem ce mari, sau cu alte cuvinte altfel marim cand avem ce :)








Foarte mult ne strica vizibilitatea poluarea luminoasa (dinspre centru spre periferia oraselor)



Recomandarea mea este urmatoarea, si tin sa precizez ca si eu am primit la randul meu aceleasi sfaturi, pe care binenteles am avut si eu tendinta sa le ignor.

Cel mai bun telescop este ochiul uman, si sunt tot timpul la indemana. Putem observa constelatiile, putem identifica stele, planete, si in poluarea luminoasa a orasului dar mai ales daca suntem departe de oras.
Un alt mare avantaj al ochilor este campul vizual mare, care la telescoape , cu cat marirea este mai mare cu atat campul vizual este mai mic. Cam ca la zoomul de pe aparatele foto sau telefoanele mobile.

Campul vizual scade daca privim printr-un binoclu, cu cat marirea este mai mare, campul vizual devine mai mic.

Acest lucru este valabil si la telescoape. Daca vrem telescoape cu mariri mari, foarte mari, trebuie sa ne asteptam la camp vizual foarte mic, si va fi foarte dificil de tintit, astfel un telescop foarte mare devine inutil cand se ascociaza cu lipsa de experienta!!!



Cel mai bine pentru inceput , ar fi o pereche de binocluri, eventual montate pe un trepied foto. La acest capitol  exista o sumedie de solutii de la simplu la foarte sofisticat.

Ochii si binoclu ar fi instrumentele ce ofera o intrare perfecta in spectaculoasa lume a astronomiei.

Cer senin tuturor
Armand






  


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...