marți, 10 aprilie 2018

Observatii prin gradina

Duminica 8 aprilie, cerul a fost senin, afara era placut, asa ca am decis sa facem observatii astronomice in curtea prietenului meu Dunai Attila, ocazie cu care sa putut familiariza si
Attila cu astronomia

Am discutat un pic de obiectele din catalogul lui Messier si de distantele imense in ani lumina,
https://ro.wikipedia.org/wiki/Catalogul_Messier

dupa care am inceput :)




Am dus telescopul Dobson 203/1000, Luneta Bresser  70/700 , Binoclurile  Revue 8x40 si Dominant 15x50





Am instalat inca pe lumina zilei, iar pa la ora 21, primul obiect observat a fost planeta Venus. Planeta Venus sa aflat la faza de 0.93, asa ca discul planetar sa vazut integral dar fara detalii



Dupa Venus, am privit prin binoclu la M45 si Hiadele din constelatia Taurul, iar cu dobsonianul am observat M37, M3, Roiul dublu din perseu, iar la oara 21.37 langa constelatia Leul, a trecut ISS. A fost pe cer timp de aproximativ 3 minute, am incercat sa il observam si prin telescop, unul din noi miscand tubul uitandu-se prin rdf (red dot finder) iar celalat se uita prin ocularul de 25mm. Nu sa vazut forma clara, dar sa vazut ca este alungit. Sa putut mentine binisor in campul vizual. Data viitoare vom incerca si la mariri mai mari


 M45 - Pleaiadele 444 ani lumina
 Hiade. 151 ani lumina
 M37 - 4400 ani lumina
 M3 -  33920 ani lumina
 Roiul dublu din Perseu 7502 ani lumina



Attila a mai avut ceva treaba prin casa, asa ca atat cat el era plecat am observat/reobservat M97 si M1.
La ora 21.58TLR, cerul a fost strabatut din directia CNC-spre Ori de un meteor care sa dezintegrat. Am mai vazut meteoriti, acesta mai degraba parea ceva parte din vre-un satelit artificial.
Am observat M51 whirpool galaxy care sa vazut binisor cu vedere indirecta, si M49 din Vir, la care va trebui sa mai revin ca nu am putut sa ma asigur ca acela este 100%

Dupa aceea a revenit si Attila, asa ca am observat galaxia lui Bode si galaxia trabucul M81 si M82 cu toate maririle,  si am observat cele 3 roiuri din auriga M36 M37 M38 (la o distanta de aproximatix 4100-4200 ani lumina)

M81 si M82. aproximativ 11.500.000 de ani lumina 


Am observat si doua duble, Procyon si Castor
 Procyon sistem binar - 11.5 ani lumina
 CASTOR, sistem binar -50 ani lumina

La ora 11.40TLR, am mai vazut un meteorit care strabatea cerul de langa UMA spre Sud Vest

La ora 0.16 am gasit galaxia Sombrero M104, Roiul stelar globular din Hercule M13 si dublele Alcor Mizar care aparea dubla in binoclu si tripla in telescop.
 M104 - Galaxia Sombrero - 25.000 ani lumina
M13 - roiul din Hercule -22.180 ani lumina


De la ora 1 pana la ora 2.30TLR, am luat in vizor planeta Jupiter, care sa aratat tot mai mult si mai bine, mai ales dupa ora 2.00. L-am observat atat prin telescop cat si prin luneta, si am constatat ca in luneta imaginea planetei este mult mai buna

Planeta Jupiter 

Inaninte sa plecam, am dat o ultima privire cu binoclul Dominant 15x50 la roiul globular M13
Intre timp sa lasat si frigul, si am ramas sa mai facem observatii, doar sa se faca un pic mai cald.
Ca rezultat, si Attila sa gandit sa isi achizitioneze o luneta cum e Bresserul meu de 70, urmand sa urmaresc ofertele de lunete second hand

Cer senin
Armand



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...