miercuri, 14 martie 2018

Galaxia Sombrero si observatii 13 martie 2018


Dl. Balint Forro Eugen, in aceasi seara in care eu am observat galaxia Sombrero vizual, i-a facut poze tot de la Arad. Mai jos gasiti poza cu galaxia si galaxia cu tot campul vizual.



A fost senin azi seara la Arad, asa ca am scos telescopul Dobson 203 F4.9 si luneta 70/700 in curte. Locuiesc cam in centrul orasului si sunt inconjurat de cladiri,am parte de foarte multa poluare luminoasa,  deci e cam "wild safari" sa fac observatii de acasa, dar insist :)
Am inceput observatiile prin incalzire cu obiectele obisnuite din iarna, am pus luneta si pe cateva stele (Sirius, Aldebara, Betelgeuse) si m-am uitat ce mult s-au schimbat pozitia si diametrul apparent a unor constelatii, gen Cassiopeia, roiul dublu din Perseu...
Roiurle deschise M36 M37 M38 din Auriga siM45 Pleiadele le-am observant in fiecare seara senina de iarna cand am iesit la stele. Azi seara mi-am luat ramas bun de la ele, pentru ca se ascund dupa cladiri si se si duc catre vest.

Dupa acestea am intrat in observatii mai serioase si am  indreptat telescopul catre Ursa major . Am vrut sa revad M97. L-am gasit repede dar in locul unde data tecuta am vazut nebuloasa nu a fost nimic. Am pus filtrul Gso Nebula, si diferenta a fost ca de la cer la nebuloasa :) A fost acolo grandios, clar si hotarat :)


M97. Owl Nebula cu alte cuvinte este o nebuloasa planetare, ramasa in urma exploziei unei supernove, acum aproximativ 8000 de ani. Nebuloasa se afla la 2030 de ani lumina fata de noi.



Data trecuta nu am vazut M108,Surfboard galaxy, acuma am reusit sa il observ, dar doar cu vedere indirecta si  doar daca miscam campul vizula, imi sarea in ochi ..parca. Am incercat sa ii retin pozitia dupa care am mers sa verific in stellarium. Aia era!!! :D foarte fericit


Am trecut la M81 Bode`s Galaxy si M82 Cigar Galaxy, tintit cu RDFul, gasit din prima. Foarte clar sau vazut, mai ales M81,  mult mai bine decat prin noiembrie cand le-am observant pentru prima data undeva prin noiembrie-decembrie anul trecut



Am scos si luneta de 70/700 pentru duble in Bootis, am si vazut Delta Boo, dar galaxiile si roiurile sferice m-au atras mai mult. Asa ca am trecut la M13. Diamant, bijuterie, ce mai. Vreau sa vad care roi globular va fi mai fain decat asta!!! :)


In continuare am vanat o galaxie comerciala :) Sombrero, aka M104. Frumos, ca in filme :) si poze :). Copilul din mine s-a bucurat ca de o noua bicicleta primita de vre-un copil de craciun :) A fost defatp maxima serii, observatia nr1 din ultima perioada!



Am continuat cu M92,  inca o data M13 :) si in final M53 in randul globularelor :)

Un roi globular este o aglomerare de stele legate intre ele de propria gravitatatie, forma fiind aproximativ sferica. Un astfel de roi conține un numar foarte mare de stele  (de la 10 000 la cateva milioane)Diametru este relative mic de sub 100 ani lumina.

Inainte sa ma predau a aparut Jupiter intre cladiri, asa ca l-am atacat cu luneta. Astept sa il prind cu furtuna catre noi, pana acuma nu am reusit, dar acuma incepe doar perioada lui Jupiter.

Am realizat ca la 3 noaptea chiar e momentul sa intru in casa. Nu ma grabesc la observatii.Stau destul de mult pe fiecare obiect. Sunt prea frumoase sa fug peste, fac expunere vizuala lunga, foarte lunga!!

Cer senin


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...