luni, 19 februarie 2018

Betelgeuse si observatii din 18/19 februarie


Betelgeuse este o supergiganta rosie, una din cele mai mari cunoscute. Daca ar fi plasata in locul soarelui nostru, s-ar extinde pana undeva intre orbitele lui Marte si Jupiter. Se poate vedea culoarea rosiatica si cu ochiul liber, daca cautam in constelatia Orion



A fost primul obiect observat in seara de 18 februarie 2018, o seara cu cer senin dar cu multa umezeala in aer si cu un seeing destul de prost, conditii vitrege dar a fost senin :)

Am scos luneta Bresser 70/700 la o vanatoare de stele duble


Stele duble se numesc stelele care privite printr-un telescop apar ca fiind foartre foarte aproape una de cealalta. Multe stele duble sunt si conectate gravitational una de cealalata. 




Am inceput asa de incalzire cu Castor din Gemini o dubla care apare ca 2 stele cam asemanatoare ca dimensiune si magnitudine , Eta Cas, unde companionul este mult mai slab ca luminozitate dupa care am trecut la marele vanator, unde am vanat: Delta Ori , Lambda Ori , Sigma Ori si Iota Ori patru duble absolut superbe. 
Inainte sa intru in casa am aruncat o privire la roiul dublu din perseu, la dragonfly nebula si la cele 3 roiuri din auriga, M36 M37 si M38

Dimineata nu am avut somn, asa ca am iesit la Jupiter, dar cu ocazia asta am vazut si cerul  ce ma va astepta seara prin luna martie.
Am stat un pic sa ma imprietenesc cu constelatiile ce se vad de la mine din curte.
Intre timp am observat si Jupiter care sa vazut foarte frumos in luneta de 70/700 la marire de 116x si la 155x. Am putut distinge clar 4 benzi.

Ce ma surprins este cat de repede isi schimba pozitiile satelitii galileeni. Intr-o ora cat am observat alte obiecte si-au schimbat pozitiile...

Saturn a aparut la orizont, ramane preferata mea, am stat s ma minunez de frumusetea acestei planete cateva zeci de minute bune

Marte se vede, dar fara detalii in luneta de 70 , La 155x nu a aratat detalii doar forma de disc a fost evidenta

Inainte sa ma fac turtur de gheata si sa fug inapoi in patutul cald, am dat o privire la M3. O privire un pic mai grea, ca a durat cateva minute bune pana am gasit-o. Inca nu am observat roiuri sferice de la mine din curte, ultima data am vazut roi sferic, a fost  la observatii cu dl. Mircea Pteancu, care a gasit toate obiectele cu o usurinta incredibila, cam cum gasesc eu schimbatorul de viteza la masina. Aceste roiuri globulare  sunt adevarate diamante ceresti.... 






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...